25 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Den poetiske beatnik

Den poetiske beatnik

Torsdag, 14. august, 2008, 00:00:00

Den 62-årige Donovan var et af hovednavnene på årets Skagen Festival, hvor han også modtog årets folkemusikpris. Arbejderen mødte ham til en snak om fortid og fremtid

af Jan Andersen
I stanken fra en pølsevogn uden for Badmintonhallen i Skagen mødes Donovan Leitch og Arbejderens udsendte.
Det er den 6. juli - midt under Skagen festival. Donovan har netop afsluttet lydprøverne i hallen, inden aftenens koncert.
Donovan er i dag 62 år og har fået grånende lokker. Allerede da han var 26 år havde han lavet al den musik han i dag huskes for. Han havde indspillet tolv succesrige album og spillet på alle de store steder. Så han trak sig tilbage.
I halvfjerdserne prøvede han noget nyt og begyndte at lave filmmusik. I dag gør han sig meget inden for reklamer, fortæller han.
Selvfølgelig kan han ikke lade være med at lave ny musik, og på et spørgsmål om det ikke er en spændetrøje at blive sammenlignet med sine tidlige hits, svarer Donovan:
- Nej, det betyder ikke noget. Lad mig forklare: Da renæssancen startede i det femtende århundrede i Italien, Frankrig og Storbritanien skete der noget exceptionelt. Der blev skabt så meget visdom fra oldtidens viden - hovedsageligt fra forhistorisk Grækenland - og der blev skabt en eksplosion af musik og kunst og kultur.
- Det samme skete i tresserne! En eksplosion skabt af Bohemia - boheme manifestet, beat-poeterne Ginsberg, Kerouac, Burroughs, McClure, Ferlinghetti og i Storbritannien Dylan, Thomas og Auden. De ønskede alle at lede poesi tilbage i populærkulturen, men vidste ikke hvordan. De amerikanske poeter mente at det ville være gennem jazz, mens de britiske poeter troede det ville blive gennem tv. Vi folkemusikere, vi vidste at det ville blive gennem folkemusik, fordi folkemusik har meningsfyldte tekster - det kan være om borgerrettigheder, protest, poesi.
- Jeg så det som min mission - lige som Bob Dylan, Joni Mitchell og Leonard Cohen. Vi fire bragte meningsfyldte tekster tilbage i popkulturen. Det var det poeterne ønskede at gøre - i renæssancen var det altid poeterne der talte om malerierne, om filosofien, om skulpturerne, ved brug af digtet. I kraft af ordet og igennem musikken blev budskabet bragt, og budskabet var, at nu skal vi have en renæssance, i tresserne.

En eksplosion
- Og når boheme-ideerne blev sat sammen - borgerrettigheder, protest, filosofi, meditation, yoga, jazz, blues, verdensmusik - blev det alt sammen ledt igennem folk-rockens sluse. Folkemusik mødte rock, hvor folkemusikken var intelligent og poppen var naiv, og dette møde mellem intelligens og naivitet var eksplosivt. Og det var det, der skete - det eksploderede.
- Pladeselskaberne i renæssancen i Italien var Medici familien - Medici familien var som pladeselskaber - den finansierede kunstnerne, forfatterne, poeterne og malerne, hvilket den Katolske Kirke bestemt ikke brød sig om. De brød sig heller ikke om det i tresserne og regeringerne kunne bestem ikke lide det, fordi der var forandringer på vej.
Ok. Hvad gør en sanger så i dag, her efter renæssancen?
- Bliver ved med at synge! Nej altså, jeg laver nye ting og er stadig meget entusiastisk - nu arbejder jeg med dvd`er, med musik og film, dvd`er er de nye cd`er! Derudover også live-koncerter. Jeg går i gang med at arbejde igen! De næste tre år tager jeg på en masse turnéer jorden rundt. Min hjemmeside lanceres snart - med kunst, filosofi og poesi og arkiver med gamle optagelse. Jeg fandt 400 bånd med optagelser og de er ved at blive digitaliseret nu - så det kan være vi finder nogle forlængst glemte skatte der!
Når man tænker på protestsange, så er du for mig mere pacifistisk end andre?
- Nej, nej på mine album har jeg altid sunget om økologi, og på det nye album er der et af numrene der hedder 'I am an American'. Min svigersøn synger det, det er en samfundskommentar, og så er der en anden en, der hedder 'Dig in the future' som er om global opvarmning, og om hvordan havniveauet stiger og om astronauter der kigger ned på Amazoneskovene som brænder. Så jeg synger stadig mange samfundskritiske sange på dette nye album.

Doktor Donovan
- Det nye album handler især om sociale emner, men også om de menneskelige anliggender som kærlighedssange, filosofi, poesi. Titlen er 'Ritual Groove' og temaet handler om hvordan tabet af ritualer har ødelagt planeten.
- Jeg har så valgt at overgive sangene til unge filmproducenter, så de kan lave film om ritualer - så derved er det et album, men også en film - det er to ting. Filmene ikke lavet endnu, de skal laves at unge filmproducenter fra hele verden, så nu er det som om jeg er professoren.
- Jeg har gennem min musik ageret som en healer og nu har jeg fået mit navn, jeg er Doktor Donovan, når den gamle protestsanger lige at sige, inden hans manager henter ham, for at køre ham hjem til hans hotel, for at hvile ud til aftenens koncert.
Den koncert, hvor han forøvrigt fik overrakt årets folkemusikpris af TV2 Nord og Skagen Festival.


Donovan
Hans 'rigtige' navn er Phillips Leitch.
Han blev født i Skotland i 1946.
Han er en legende inden for international folkemusik. Slog igennem i 1965 som 18-årig med 'Catch the Wind' og 'Colours', inspireret af Woody Guthrie.
Disse succeser blev i de følgende år fulgt op af en perlerække af melodier. For eksempel 'Mellow Yellow', 'Hurdy Gurdy Man' og 'Dona'.
Perioden 1965 - 1969 blev Donovans bedste. Med albummet 'A gift For a Flower To A Garten' markerede han et højdepunkt i sin karriere. Donovan indfangede her flower-power-periodens florlette stemning i nogle smukke psykedeliske sange.
I 1970 forsvandt han pludseligt fra den internationale scene. Han trak sig tilbage og stiftede familie i Californien.
Først i 1996 lod han rigtigt høre fra sig igen med albummet 'Sutras'.
I 2004 udkom hans seneste album 'Beat Cafe'.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


14. aug. 2008 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:11

Kultur