13 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Sexslavens vej til Danmark

Sexslavens vej til Danmark

Lørdag, 24. januar, 2009, 00:00:00

Performance-teatret Cantabile 2 har sat en collage-forestilling sammen om et dystert og meget aktuelt emne. Det er der kommet smuk musik, megen dvælen og glimtvise flotte billeder ud af

af John Bruun og Nick Bruun
Teatret 'Cantabile 2' har ladet sig inspirere af John Gays Tiggeropera fra 1600-tallet, som Brecht også gjorde da han skrev Dreigroschenoper/Laser og Pjalter.
En anden inspiration har været Matrix-filmene, der foregår i alle højder og hvor bevægelser standser, går i Slow-motion for derefter at speede op. En tredje inspiration er forfatteren Jens Høvsgaards bog Solgt til Sex.
Det er formen, der dominerer i denne forestilling. Og musikken. Den er skabt og ført an af trommeslager-percussionist Marilyn Mazur, der med bassist, guitarist og saxofonist spiller fusions-musik af højeste karat.
Cantabile 2 startede i Italien i begyndelsen af 1980`erne og rykkede hurtigt til Danmark. Truppen af spillere er international, ofte uddannede på teatrets egen skole i Vordingborg. Det fysiske teater er i centrum, med høj sværhedsgrad, meget lig ny-cirkus, som har gjort sig gældende de sidste 10-15 år.
Derudover lægger Cantabile 2 vægt på det visuelle, billederne i scenografien. Farver, figurer, store overraskende installationer.

Ordløst teater
I denne forestilling - Tiggeroperaen - foregår alt skuespil som ordløst teater. Mime med udbruds-lyde, gråd og latter.
Denne stumhed er sikkert en fordel når der turneres rundt i verden, men virker fastlåsende i historien der fortælles, og giver spillet en kunstighed, der stritter i denne forestilling. Når der ikke tales, forstærkes mimikken og bliver karikeret i sin overdrevenhed. På bagvæggen projiceres der tekster, som kommenterer handlingen og nogen gange står frit svævende.
Der dvæles og pauseres vel rigeligt, og det lider den fortalte historie under.

Prostitutionens Danmark
Denne historie er, i al sin gru, meget aktuel. To døtre narres væk fra deres feudale barndomshjem i Albanien. Og vi følger deres brutale opvågning og vej til prostitutionens Danmark.
Glimtvis ser vi bevægende optrin og billeder, der rammer historien om slaveriets grusomhed. Spillerne udviser stor dygtighed i fysiske optrin og forskellige cirkus-akrobatiske tricks og kunstner.
Scenografien er enkel og symbol-ladet. Som hos Brecht har de få rekvisitter store roller i stykket. Den albanske mor er støbt som et piktogram over sin rolle - sortklædt, krumrygget med gestik som lillemor fra Østeuropa. En bil bliver scene for turen til Europa, fra drøm til mareridt. Og i et udklip forvandler orkestret bilen til et STOMP-musik-instrument.
Forrygende ekvilibristisk og flot. Men løsrevet fra historien og sammenhængen.

Overraskende tricks
Det er en kunstnerisk satsning at koble et så dystert og makabert emne sammen med cirkus-stemning, matrix-tricks og Brecht-inspiration.
Al respekt for forsøget, resultatet stritter, bokser og løber i mange retninger. Overraskelserne ligger i tricksene, ikke i handlingen.
Brecht stillede spørgsmålet: hvorfor handler mennesket sådan? Her vises, at mennesket handler sådan. Det vidste vi desværre godt.

Tiggeroperaen af Cantabile 2 spiller på K2 i København. Instruktion: Nullo Facchini. Scenografi: Birgitte Moos. Komponist: Marilyn Mazur. Sidste dag i dag, derefter tager stykket muligvis på turné.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


24. jan. 2009 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:11

Kultur