Antologien ¤¤En dag forsvandt Duke Jordan i Harlem¤¤ indeholder anmeldelser, artikler, interviews, portrætter, en enkelt novelle og digte af Jørgen Leth. Og han har meget at byde på
af Troels Bay Timmermann
Det startede med jazz. Og sådan startede den allestedsnærværende alt-mulig-mand Jørgen Leth, som jazzanmelder på Demokraten. Men for ham var det mere end en start. Den moderne jazz, bebop såvel som cool, var et kunstnerisk instrument til at forstår verden og livet på.
Antologien 'En dag forsvandt Duke Jordan i Harlem - tekster om jazz' indeholder anmeldelser, artikler, interviews, portrætter, en enkelt novelle og digte af Jørgen Leth. Kort sagt er det en indførelse i jazzens væsen set med Leths karakteristiske briller. Man kan derfor tale om Jørgens jazz. Og den har meget at byde på!
I perioden 1954-66 skrev Jørgen Leth omkring 800 tekster om jazz, og et fornemt udvælgelsesarbejde af Lars Movin har gjort bogen til et godt læsestykke for Lethianere og jazzinteresserede.
Leths allerede dengang umiddelbart nøgterne og objektive skrivemåde med en sans for at udvælge små detaljer fra det store billede er som skabt til (og måske også derfor denne skrivemåde!) at skildre jazzen. Men bag ordene ligger der ofte en røst, som tavst skriger af Jørgens mening og forståelse. Teksterne er et udtryk for en ung spire, der dog viser hvor blomstens rødder ligger begravet.
Teksterne giver et indblik i jazzens guldalder og skildrer musikerne både som kunstnere men også som mennesker.
De største af dem er dem, hvor det ene er afhængigt af det andet, som det, ifølge Jørgen Leth, var tilfældet med hans to helte Bud Powell og Charlie Parker, der nærmest mytologiseres.
Og som en rigtig mytologi er der også skurkene, hvoraf et par afsnit om den daværende danske jazzscene står for skud, og beatnik kulturen, som han ikke altid har meget tilovers for. Derudover får vi et poetisk billede af Danmark som en del af den internationale jazzscene, og bogen indeholder også et interessant afsnit der kobler jazzen sammen med poesien i form af interviews med Frank Jæger, Erik Knudsen og Poul Borum.
Vi får også digte fra Jørgen Leths egen hånd, som viser dette i praksis. Her må læseren selv bedømme!
Generelt er teksterne spækket med kødfulde anekdoter, som alene af den grund gør bogen til en underholdende læseoplevelse. Der er et udmærket forord af vennen og musikeren Torben Ulrich (ja, Metallica-Lars Ulrichs far) og et laaangt efterord om Jørgen og jazzen. Jazz tak!
Jørgen Leth: En dag forsvandt Duke Jordan i Harlem - tekster om jazz. 384 sider. 150 kr. Omslag: Per Kirkeby. Forlaget Bebop.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278