Københavns Hvide Kødby viser fra tusmørke til daggry ti moderne videoværker om virkeligheden som otte afrikanske kunstnere oplever den
De måske sidste rester af den danske vinterblæst spænder flagene på toppen af slagterigiganten DAT-Schaub til bristepunktet. I den anden ende af Flæsketorvet i København gløder en videoskærm i tusmørket.
- Vi fik aldrig en chance. Men vi lever stadig, lyder teksten. To par afrikanske øjne stirrer intenst. Titlen er 'Afrikas bedste handel 1'.
Videoen er en ud af ti værker, der lige nu vises i Den Hvide Kødby. Her, midt mellem kødgrossister, kunstgallerier og de mange andre kreative erhvervsdrivende, drysser de salt i de politiske sår og stikker til opfattelsen af Afrika.
Projektet hedder 'New Entries: For Your Eyes Only', og er et samarbejde mellem det danske Center for Kultur og Udvikling og Afrikas største kunstbiennale - Dak`Art.
Kunst som oplysning
I sidste uge inviterede arrangørerne af For Your Eyes Only til pressemøde i BioMio på Halmtorvet. Af de otte deltagende afrikanske kunstnere er de seks mødt op.
To af dem stammer fra det lille fattige vestafrikanske land Senegal. Den ene, Samba Fall, er nu bosat i Norge. Han har en kunstuddannelse fra sit hjemland, men har stort set kun udstillet uden for Afrika.
Det er ikke tilfældigt. For som generaldirektøren for Dak`Art-biennalen, senegaleseren Ouassenoy Wade, forklarer, er afrikansk kunst noget der foregår i London, Paris og New York.
Ifølge ham mangler Afrika ikke kunstnere, men platforme hvor de kan udfolde sig. Der mangler ikke mangfoldighed, men gallerier, museer, biblioteker, medborgerhuse, kunstforeninger, udstillingsbygninger!
- Derfor er vi glade for dette samarbejde, siger Ouassenoy Wade. Han håber, at dette og andre 'New Entries'-initiativer kan være med til at bryde afrikansk kunsts isolation.
Formålet med New Entries er at præsentere samtidskunst med aktuelle vinkler sat i en global sammenhæng. Dermed skabes nye indgange til kunstnere, som ellers ikke ville blive set i Danmark.
'For Your Eyes Only' er den første af disse 'New Entries'. Resultatet vil blive samlet i den kommende landsdækkende Images-festival 'My World' i september næste år.
Overtro og information
Det er udstillingens kunstneriske leder, Charlotte Bagger Brandt, der byder velkommen på pressemødet. Hun arbejder for et nyt dansk kunstnerisk initiativ - Råderum: Kontor for Samtidskunst.
Det er hende, der sammen med DAK`ART har valgt de ti værker. De handler om emner som forbrug, udvandring, krig, flugt. Det som den anden senegalesiske kunstner, Kane Sy, kalder 'globalism from below' - globalisme fra bunden.
I sin tale gør Charlotte Bagger Brandt meget for at distancere sig fra begrebet 'afrikansk kunst'. Forstået som andet end kunst fra det afrikanske kontinent. Det samme gør generaldirektør Wade.
Kane Sy og Samba Fall er enige i, at begrebet 'afrikansk kunst' skal tages med et gram salt. Der er ikke en fælles identitet i den måde, som kunstnerne arbejder på.
- Vi er vidt forskellige fra land til land. Udbredelsen af kunst i Afrika hænger nøje sammen med den kolonialistiske tradition i hvert område, siger Kane Sy. Han peger på, at Senegal er et muslimsk land, uden at det begrænser den kunstneriske frihed.
- Vi er afrikanere, ikke arabere, og det gør forskellen. Længe før kristendom og islam kom her, dyrkede vore forfædre troen i naturen - animisme eller hvad du vil kalde det, siger han.
Han mener, at kunstens rolle og placering i samfundet snarere er bestemt af lokale politiske traditioner og opfattelser.
- Vor første præsident mente, at kunst kunne udvikle os til en moderne nation, så han skabte kunstskoler og museer. 20 år senere omdannede den næste præsident Senegals Nationalmuseum til en retssal, griner Kane Sy.
- Så nu må vi se, hvilken opfattelse den tredje præsident har af kunstens rolle og betydning i samfundet, fortsætter han.
De to er enige om, at afrikansk samtidskunst skal informere om samfundets problemer. Men den skal også modvirke Vestens stereotyper og fordomme om Afrika.
Kontinentet er andet end krigsliderlige diktatorer, smitsomme sygdomme, korruption og håbløshed. For der er langt fra overtro til viden om Afrika.
- Jeg ved måske én procent om Danmark, og danskerne ved garanteret ikke mere om mit land, siger Samba Fall.
Måske kan en aftentur til Den Hvide Kødby give københavnerne et nyt syn på Afrika. Udenfor på Halmtorvet kaprer to sexarbejdere kunder. På en videoskærm bag dem spiser en afrikansk familie fra det fælles grødfad. To kontinenter - samme virkelighed.
New Entries: For Your Eyes Only. Afrikansk samtidskunst i Den Hvide Kødby, frem til den 29. marts. Udstillingen er åben fra tusmørke til morgengry. Gratis adgang.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278