Han en sky enegænger med skæv næse og indlæringsproblemer. Men Ansel Adams øje for den amerikanske natur var uovertruffen. Nu kan 60 af hans fotografier ses i Danmark
af Mette Kramer Kristensen
Fantastisk, inspirerende, genialt, bevidsthedsudvidende. Superlativerne står i kø efter et besøg på Gl. Holtegaards nye udstilling af den amerikanske mesterfotograf Ansel Adams (1902-1984).
Før sin død i 1984 udvalgte Ansel Adams selv over 60 fotografier til en permanent udstilling. Ud af i alt 40.000 negativer skulle disse fotografier være hans eftermæle. Personportrætter, arkitektoniske former, socialrealisme, ekstremt forstørrede flader - men først og fremmest landskabet.
Han voksede op ved Golden Gate i San Francisco som søn af en falleret tømmerbaron. Mens faderen forgæves kæmpede for at genoprette sit tab og moderen dagligt brokkede sig over fallitten, fandt det sky enebarn Ansel Adams trøst ved Stillehavskystens endeløse sandbanker.
Han var formentlig ordblind og kæmpede sig kun med nød og næppe til et eksamensbevis. Den unge Ansel viste sig dog snart at besidde et ubestridt talent for musik, men barndommens intime møde med naturen havde efterladt sig dybe spor.
Efter en lovende karriere som pianist valgte han som 25-årig endeligt fotografiet som levevej. I begyndelsen med spontan glæde over kameralinsens lydighed, senere med stor kunstnerisk og håndværksmæssig kunnen.
Gennem fire årtier udviklede han sig til en teknikkens ubestridte mester; evner som han med entusiasme og stor dygtighed videregav. Han var en legendarisk underviser, og hans lærebøger, som har inspireret generationer af fotografer, betragtes stadig som bibler.
Ansel Adams forhold til naturen var sort/hvid. Enten passer vi på den, bevarer og beskytter den. Eller også udnytter, ødelægger og skader vi den. Derfor blev han en af USA`s første og mest indædte miljøaktivister.
Han skrev i tusindvis af breve til myndigheder, natur- og fredningsorganisationer, aviser og politikere i sin kamp for at bevare Nordamerikas vilde natur. Men det var hans fotografier, der fik hans landsmænds øjne op for den vilde naturs skønhed.
Fotografier lyver som bekendt aldrig, og dog. Ansel Adams dyrkede uhæmmet det 19. århundredes romantiske formsprog, som han dyrker og udvider til en visuel smertegrænse. Som skulpturer giver form, linjer og kontraster vidnesbyrd om naturens hellige mægtighed.
Ansel Adams levede ikke forgæves. Den dag i dag hænger hans fotostater og kalendere i mange amerikaneres hjem - en manende finger om, at naturen, det billige stads, har vi kun til låns.
Der er mindst 60 gode grunde til at tage turen til Gl. Holtegaard og få sig en visuel sinkadus. God fornøjelse.
Ansel Adams, fotografier på Gl. Holtegaard, til 25. oktober. www.glholtegaard.dk.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278