05 Mar 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Spektakulær Beatles-komsammen

Spektakulær Beatles-komsammen

Onsdag, 16. september, 2009, 00:00:00

Det kunne have været mere overraskende og provokerende, til gengæld risikerer Beatles-teaterkoncerten at blive en eksportsucces

af John Bruun
'Kom sammen'. Et positivt budskab i disse dansk-folkeparti-sætter-dagsordenen-vi lukker-øjnene- og-dørene-og siger-nej-til-de-andres-problemer-tider.
En smuk, spektakulær og flot musikalsk komsammen er også det, vi får i Gasværkets Beatles-teaterkoncert 'Come together'. 32 Beatles-sange fortolket af sangere/skuespillere/musikere i en mosaik, der er tyndt vævet sammen.
'Yesterday' i en meget alternativ version indleder ballet. I tidens ånd bliver teksten dekonstrueret og blotlagt for nye fortolkninger af de smukke strofer. Herefter befolkes scenen, inspireret af coveret til pladen 'Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band', af hele ensemblet i kostumer fra Romerriget over den franske revolution op til i dag.
En nutidig forretningsmand i magelig Chesterfield-stol er sarkastisk på revolutionens vegne, mens Napoleon står og græmmer sig og varmer hænder ved bålet. Hvis revolution betyder destruktion, skal du ikke regne med mig.
Forestillingen er fuld af små symbolske og dobbelttydige billeder helt i Beatles-universets ånd, og musikalsk spændes der over stille ballader til hulter til bulter heavy-rock fra før den fik det navn i nummeret 'Helter Skelter'.

For meget teknisk lir
Der er masser af energi og meget af den udløses i de liner, skuespillere og musikere konstant hives op i for at fylde det store scenerum.
Det er flot, virkningsfuldt og indimellem lidt for meget. For meget teknisk lir til fordel for en skarpere og klarere fortolkning af sangenes historier og budskaber.
Dramaturgisk fungerer forestillingen med en flot opbygning til en vild finale på første akt med 'Get back' og en anakronistisk fanden-i-voldsk afslutning af hele festen med 'Back in the USSR' fulgt op af forestillingens mantra 'Come Together og en epilog med hyldest til vor klode med 'Because' om natur og ånd.
Hele fortællingen bliver med garanti perfektioneret, efterhånden som forestillingen er spillet ind. En fuldstøbt eksportvare med en storladen scenografi og smukke, smukke sange.
Forestillingens svaghed er, at den er indforstået. Jeg nød mange af billederne, fordi jeg kender teksterne på forhånd, mens min ledsager brugte meget energi på at forsøge at fange teksterne for at skabe en mening.

Savner skarphed og dybde
Det er svært at lade være med at sammenligne med andre teaterkoncerter.
Med 'Gasolin' skabte Dr. Dante og Nikolaj Cederholm helt nye billeder og lagde nye alen af betydning til gassernes sangkatalog. Med 'Nick Cave-teaterkoncerten', hvor sangene er oversat til dansk, får man en bevægende oplevelse af et syret, skævt univers, som ikke forudsætter kendskab til Nick Caves tekster på forhånd.
Med Beatles-teaterkoncerten får man mest flot underholdning, men savner skarpheden og dybden, der bevæger, overrasker og giver krydderi og inspiration i det Danmark, vi lever i lige nu og her.
'Don`t let me down' som de ikke synger under gaskuplens hvælvinger, måske skulle teksterne have været oversat, hvis det skulle være mere teater og mindre koncert.

Come together, teaterkoncert med musik af Paul McCartney, John Lennon og George Harrison. Iscenesættelse og koncept: Nikolaj Cederholm. Scenografi: Kim Witzel. På Gasværket i København indtil 9. Januar 2010

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


16. sep. 2009 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:11

Kultur