Hvis man vil have en god forklaring på symbolikken i Jens Peter Helge Hansens billeder, så skal man bare spørge Louisa og Maja fra 4. klasse
af Finn Hermann
I heftet 'Symboler i abstrakt kunst' fra 1933, hævder surrealisten Wilhelm Bjerke Petersen, at hvis man i et nonfigurativt billede anbringer en genkendelig figur, som et øje, vil billedets abstrakte figurer ændre betydning i retning af noget genkendeligt. Grænsen mellem figurativt og nonfigurativt brydes ned.
Lad os betragte Jens Peter Helge Hansens billeder, som lige nu kan ses i Galleri Lars Borella, under denne synsvinkel: Hvad sker der for eksempel, når et af hans dyretegn anbringes mellem forskellige mere eller mindre geometriske eller organiske abstrakte former?
Enten står hovedfiguren - oftest en rovfisk - indrammet i sin farlighed; eller den spiller sammen med et mylder af tegn, inklusive tal og bogstaver, tykke klumper oliemaling og en overflod af fede penselstrøg. Figurerne er ofte små og skrøbelige som insekter eller krybdyr.
Logik for børn
Der optræder også fugle, ulve, insekter og små, insektlignende mennesker, som dem vore fjerne forfædre afsatte på hulevæggen. Jens Peter Helge Hansens malerier minder om såkaldt primitiv kunst og børnetegninger.
Det kom da heller ikke bag på mig, da Louisa og Maja fra 4. klasse ubesværet forklarede mig et par af hans værker. I 'Rød form og fisk' står en fisk og en rød abstrakt vinkelform som hypnotiseret af hinanden. Lige truende, lige stærke.
I andre malerier udspiller der sig et drama mellem ukendte figurer. Eller svage spor af tidligere overmalinger antyder en tilblivelsesproces, en slags kunst-arkæologi.
Sammenhæng søges
Stofligheden, overmalingerne, den uregelmæssige knudrede overflade. I et 'landskab' er det lige før den sandfarvede baggrund tager magten fra de mange tegnagtige figurer. Som når en sandstorm fylder næse og mund og truer med at blokere for åndedrættet.
Det er som om kunstneren selv konstant søger sammenhæng i denne kun delvist tilgængelige verden...
Jens Peter Helge Hansen har ikke Bjerke Petersens teoretiske, surrealistiske tilgang til naturen og dens mangfoldighed, men til gengæld placerer han mennesket med øret mod jorden.
Jens Peter Helge Hansen i Galleri Lars Borella, Vesterbrogade 111, København, til 24.oktober.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278