I et klaustrofobisk orgie af knuste tulipaner, grumme grimasser og saftevandssprøjt afsøger Får302 underkastelsens væsen i det nordiske teaterprojekt ¤¤Dværgen¤¤
af Gert Poder
'Sig det med blomster' kunne være titlen på Får302`s nye forestilling 'Dværgen', meget frit efter den svenske nobelprismodtager Pär Lagerkvists roman af samme navn.
De seks skuespillere tager venligt imod gæsterne med tulipaner i favnen ved indgangen til Får302`s diminutive scene. Den er blevet om muligt endnu mere klaustrofobisk i Palle Steen Christensens sardindåse-scenografi.
Men snart fyger det med blomsterblade. Alle tæsker alle, slipper den indre svinehund fri, som var det Satan selv, der var på spil. Og det er netop det, der er sket.
Blot har Den Onde taget form i dværgen, med sit begær efter anerkendelse, og sine lumre mindreværdskomplekser.
Ondskabens væsen
Den islandske instruktør Egill Pálsson vil vise, at den dværg, der bor i os alle, er den navnløse rædsels vanvittige håndlanger.
- Vi har foretaget en obduktion af Pär Lagerkvists værk. Skilt dets legeme ad, for så at stykke det sammen til vores eget værk, skriver Egill Pálsson i programmet.
Resultatet er blevet ikke én men seks dværge, der glider fra nutidens uforløsthed til renaissancensens slagmark.
Scenen er en lille militærlejr, et klaustrofobisk rum, der flytter sig rundt i flere dimensioner. Her hersker fyrsten over 'sin dværg', skiftevis ophøjer og nedværdiger dette vanskabte væsen som alibi for egne mørke sider.
Underkastelse er Gud
Bundet sammen med ord - bunker af ord - fra andre store tænkeres værker om ondskabens filosofi, bliver teaterstykket til en ondskabens apoteose - en forherligelse af det, der før var indbegrebet af alt ondt i kristendommen, men som nu er selve livets omdrejningspunkt - penge!
Pär Lagerkvist skrev sin roman i 1944 om en ondskabsfuld dværg ved et fyrstehof i renaissancens Italien, men hans værk var i virkeligheden et monument over den mindreværdsgalskab, som var nazismens vækstlag.
Som dem foragter dværgen humanismens forherligelse af kunst, kærlighed og videnskab, nedgør alt det der forædler mennesket, misunder og hader alt, der rager op over ham selv.
Der bankes med tulipanblade, intrigeres lumpent, ædes og drikkes, myrdes, fordømmes og nedgøres i 'Dværgen'. Det er en på samme tid latterbrølende forestilling med sin overdrevne og groteske humor, og på den anden side et stykke, hvis tekst og budskab ikke lokker til at trække på smilebåndet.
Nordisk satsning
Forestillingen er led i en nordisk satsning, hvor skuespillere fra Norge, Sverige og Finland spiller sammen med teatrets egen stab.
Får302 samarbejder på forestillingen med den norske teatergruppe Verk Produksjoner. Sammen vil de med 'Ny nordisk scenekunst & dialog' medvirke til en større kulturel udveksling for det eksperimentelle teater. Det er da også meningen, at 'Dværgen' skal turnere i de nordiske lande.
Det skal nok blive en succes. Ondskab er som bekendt grænseløs.
Dværgen, frit efter Pär Lagerkvists roman. Instruktør: Egill Pálsson. Får302, Toldbodgade 8, København, til 2. februar. Derfter turné i Danmark og Norden.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278