24 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Camilla Brodersen - fra mytologi til politisk plakatkunst

Camilla Brodersen - fra mytologi til politisk plakatkunst

Onsdag, 27. januar, 2010, 00:00:00

I Vinstrup nord for Randers bor en kunstner, som er blevet sur over politiets brutalitet under klimatopmødet. Det er der kommet en plakat ud af, en parodi på Viggo Vagnbys berømte plakat, hvor en venlig betjent får andemor og familie sikkert over gaden

For kunstmaler Camilla Brodersen i Vinstrup nord for Randers blev politiets opførsel under den store klimademonstration bare for meget.
Blandt de 1000 uskyldige anholdte var en bekendt, Rasmus Pinnerup, som blev fanget af politiets knibtangsmanøvre.
- De havde anmeldt en lovlig demonstration. Han stod og flagrede med sin tilladelse, men fik bare at vide, at de skulle sætte sig, siger Camilla Brodersen til Arbejderen.
Hun blev så tosset over den behandling, at hun lavede en parodi på Viggo Vagnbys berømte plakat, hvor en venlig betjent får andemor og familie sikkert over gaden.
- Jeg var bitter og sur over det, der var sket, og så lavede jeg plakaten, fortæller Camilla Brodersen. Valget af motiv lå lige for.
- Den plakat var et helt ikon, da vi var børn - et billede af politiet der passede på os. Nu er det blevet til, at de er der for at beskytte statsmagten, lyder det tørt fra den jyske kunstner.
Plakaten fandt vej til Arbejderens redaktion og det er baggrunden for, at avisen tog initiativ til at trykke den.

Ytringsfrihed i fare
Den 40-årige kunstner, der er opvokset på Randers-kanten, er ikke i tvivl om, at ansvaret for politiets brutale fremfærd i sidste ende skal lægges på regeringen og det borgerlige flertals lovstramninger.
- Lømmelpakken er blevet anvendt langt mere omfattende, end der blev lagt op til inden vedtagelsen. Vi blev lovet, at den sandelig ikke skulle anvendes mod såkaldt almindelige mennesker, men det blev den! Lømmelpakken er yderst problematisk for retssikkerheden og ytringsfriheden.
- Der bliver snakket meget om, at ytringsfriheden er under pres. Det er den også - af den siddende regering, siger Camilla Brodersen.

Det mytologiske rum
Som motiv er Camilla Brodersens plakat ganske langt fra, hvad hun ellers laver. Hun er især fascineret af mytologiens fantastiske univers.
Hun er medlem af den internationale gruppe Society of Art for Imagination, der især er aktiv i Storbritannien, USA og Japan.
- Jeg har udstillet flere steder sammen med dem. Jeg har også lige deltaget i Brygger J.C. Jacobsens Portrætkonkurrence på Frederiksborg Slot, og denne udstilling skal snart rundt i de andre nordiske lande, siger hun.
Camilla Brodersen er især fascineret af mytologiens saft og kraft i forhold til hvad hun opfatter som en blodfattig kristen guddom.
- Det overnaturlige er forsvundet ud af kirken i vor tid. Antikkens guder var meget mere til stede med deres erotik og menneskelighed. Det er noget andet end at sidde på en kold bænk i Folkekirken, lyder det drilsk fra Camilla Brodersen.

Kunst og molekyler
Det stod langt fra skrevet i kortene, at hun skulle skabe sig en karriere som kunstner.
- Jeg er uddannet til at forske i molekylær biologi, men jeg fandt hurtig ud af, at det ikke var, hvad jeg forestillede mig, siger hun.
Det er især galt med forskningsfriheden:
- Du er nødt til at satse på det kommercielt sikre, og den udvikling er galopperet her på det sidste, siger hun.
- Erhvervslivet er kommet ind på universiteterne og har fået mere at skulle have sagt, og det styrer forskningen meget kraftigt, lyder det kritisk.
Det - og så tanken om, at forskning er et 24-timers arbejde, fik hende til at satse på kunsten.
- Jeg kunne se, at jeg aldrig kom til at male et billede mere, og det var ligesom det, der trak mest, fortæller den selvlærte kunstner.
- Maleriet har været med mig hele tiden, så jeg følte det ikke som noget, der lige pludselig er kommet ind.

Mangfoldighed en dyd
Camilla Brodersens hjemmeside www.artcamilla.dk er en ganske imponerende samling af forskellige genrer og teknikker. Her er religiøs ikon-maleri, fresko- og kalkmaleri, traditionel marmorering, men også moderne illustrationer, grafik og layout.
Som kunstner er hun tilknyttet KKArt, Kunstnernes Kooperativ, der ejes 100 procent af den faglige forening Danske Billedkunstnere. Det giver god mulighed for at blive repræsenteret bredt.
Desuden er hun sammen med korsetmager, Thea Toke, med i projektet Art2Wear.
- Jeg maler på lærreder, som hun så syer på bæltekorsetter, accessories (modetilbehør, red.) og lignende, siger Camilla Brodersen.

Leve avantgarden!
Camilla Brodersen er desuden en utrættelig forsvarer for kunsten som avantgarde - som de forreste i kampen mod dumhed, højredrejning og udviklingen til en politistat.
- Vist kan dette begreb dække skiftende strømninger - og skal det, hvis det overhovedet skal give nogen mening - men når man kigger på samtidskunsten, må man konstatere, at det er så som så med det, siger Camilla Brodersen.
Hun er også en stærk kritiker af, at der ikke længere undervises i at male på akademierne.
- Manglen på håndværk forarmer kunstnerens mulighed for at udtrykke sig nuanceret. Teknik er for en maler hvad grammatik er for en skribent, lyder det fra den mangfoldige kunstner.
Ifølge hende har kunstnerne ikke blot forkastet alle normer, men også den malertekniske kunnen, der er blevet overleveret gennem århundreder.
Og resultatet er katastrofalt for avantgarden.
- Kunstnerne opdagede pludselig, at de var blevet 'stumme'. Man havde malet blå og røde firkanter, fordi det skulle prøves af, men nu stod kunstnerne og kunne ikke andet. Derfor ser vi i dag den ene klon efter den anden af værker, der var avantgarde for mindst 50 år siden.
- Det er ærgerligt i disse tider, hvor der er brug for at nogen kommer med nyt blod, lyder afskedssalutten fra Camilla Brodersen.

Besøg Camilla Brodersens hjemmeside
Læs Rasmus Pinderups beretning om anholdelsen under klimademonstrationen

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


27. jan. 2010 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:11

Kultur