23 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Den bitre afsked

Den bitre afsked

Tirsdag, 09. februar, 2010, 00:00:00

Stykket ¤¤Afsked¤¤ har stærke, nærmest identiske paralleller til filmen om Clintons sidste dage ved magten, ligesom det sine steder er anarkistisk som Jacques eller Dario Fo

af Bjarne Nielsen
Det er sket for Bush, Blair, Schlüter og Elleman-Jensen, og det vil forhåbentlig snart ske for Løkke Rasmussen.
De mistede magten og det der fulgte med. Prestige, folks bevågenhed og interesse og ikke mindst privilegierne.
Den tidligere tjekkiske præsident Václav Havel, der selv har prøvet turen, har skrevet det humoristiske og selvironiske stykke 'Afsked', om at miste magten, indflydelsen, privilegierne og ikke mindst sin identitet.
Den afgående statsleder Vilem Rieger (Per Pallesen) må modvilligt flytte ud af sin regeringsvilla. Hvad kan han tage med? Hvad er statens?
Rieger giver sine sidste interviews og har svært ved at erkende, at det ikke længere er ham, der sætter dagsordenen. Han befinder sig midt i et cirkus af spin, hvor alle omkring ham vil have noget: hans mangeårige veninde, hans døtre, hans ansatte, spindoktoren og hans efterfølger.
Hvem kan han stole på? Hvor skal han tage hen? Hvor er hans hemmelige elskovsbreve? Hvad skriver den kulørte presse i morgen? Hvad skal han tage sig til når alle, inklusive de nærmeste, vender en ryggen og har deres egen dagsorden, fordi man ikke længere er noget og kan bidrage med privilegier.
Det var Havels første stykke i to årtier og skrevet i 2008 efter hans afsked med magten.
Et komisk og ætsende portræt af, hvad der foregår i magtens korridorer. Når man mister magten, mister man så også sin identitet? Til det sidste klamrer Rieger sig til flosklerne om `mennesket i centrum` og `staten er til for borgernes skyld`. Vi i salen griner, fordi vi kan gennemskue fraserne og især når også hans modstander, den nye kansler (Lars Simonsen) bruger de samme.
Havel har hygget sig med stykket. Det har stærke, nærmest identiske paralleller til filmen om Clintons sidste dage ved magten, ligesom det sine steder er anarkistisk som Jacques eller Dario Fo, hvilket skal betragtes som en kvalitet. Men man ser også klicheer fra Tjekovs 'Kirsebærhaven'.
Per Pallesen spiller afdæmpet men fremragende, ligesom hushovmesterrollen (Arne Bjørg) bør fremhæves. Som vanlig er teaterets scenografi blændende.
Stykket er underholdende og stærkt tankevækkende.

Afsked af Václav Havel. Iscenesættelse: Per Smedegaard. Scenografi: Erik Söderberg. Odense Teater frem til 12. marts.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


09. feb. 2010 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:11

Kultur