Hver for sig rummer de to et paradoks mellem uforstyrret orden og lidenskabelig søgen efter det perfekte. Sammen er de som nitroglycerin i filmen ¤¤Coco & Igor¤¤
af Gert Poder
Når to kreative egoer i megaklassen brager sammen, så må det slå gnister. Måske kommer der endda mesterværker ud af det.
Den hollandske instruktør Jan Kounens film 'Coco & Igor' handler om mødet mellem to exceptionelle kunstnere på hvert deres felt. De har en kort, heftig affære, for så at skilles, men de glemmer aldrig hinanden.
Frankrigs modedronning Coco Chanel, og den russiske komponist Igor Stravinsky, gift og med fire børn, mødes tilfældigt ved en fest i Paris i 1920.
Coco Chanel ser i Stravinsky et musikalsk geni. Hun overværede den skandaleramte uropførsel i 1913 af balletten 'Forårets Offer' med hans musik, koreografi af den russiske stjerne Diaghilev, danset af hans Ballets Russes med solister som Anna Pavlova og Vaslav Nijinsky.
Det borgerlige parisiske publikum knaldede helt ud over Stravinskys punkede musikalske univers og Diaghilevs urmenneskelige bevægelser i værket, der følger en kvindes ekstatiske dødsdans. Til sidst måtte politiet rykke ind for at dæmpe gemytterne.
Mellem lidenskab og perfektionisme
Ved mødet er Coco Chanel (Anna Mouglalis) rig og succesfuld, mens den ludfattige Igor Stravinsky (Mads Mikkelsen) kæmper for at forsørge sin brystsyge hustru Catherine (Elena Morozova) og deres fire børn.
Filmen tegner et fascinerende portræt af det drama, der udspiller sig i mødet mellem disse tre hver for sig stærke personer.
Coco Chanel er den kreative men benhårde selfmade modeskaber, der underbetaler sine syersker, samtidig med at hun betingelsesløst støtter fattige kunstnere.
Igor Stravinsky lever og ånder for sin banebrydende musik. Han er stadig hårdt ramt af fiaskoen i 1913, men han er også en kærlig far og ægtemand. Catherine Stravinsky står last og brast med sin mands kunstneriske karriere, er hans hårdeste kritiker og renskriver hans noder.
Trekantsdramaet udspiller sig i Coco Chanels villa uden for Paris. Hun inviterer Stravinsky-familien til at slå sig ned. Her er et Steinway-flygel, masser af plads, frisk luft og tjenestefolk.
Snart gløder luften af elektricitet mellem Coco og Igor. De to mega-egoer mødes i en kamp, der balancerer mellem primitiv vildskab og raffineret leg.
Hun er besat af sit tøj og jagten på den perfekte duft, han af sin musik.
Sammen er de et eksplosivt paradoks af søgen efter lidenskab i en verden styret af kravet om perfektionisme. Imens lider den trofaste, stærkt religiøse Catherine i det skjulte over den syndige affære.
En saftig historie
'Coco & Igor' bæres først og fremmest af de tre suveræne skuespilpræstationer, som giver historien den glød og saft, der skal til.
Især imponerer Elena Morozova som den skrøbelige men runde, farveglade og jordbundne hustru i sit modspil til Anna Mouglalis` kolde, retryggede skønhed og elegante selvsikkerhed.
Mellem de to slipper en klaverspillende Mads Mikkelsen sine lidenskaber løs på en blanding af fransk, engelsk og russisk!
'Coco & Chanel' er en moderne kærlighedsfilm, der giver endnu et bud på kræfterne bag attråens uendelige mysterium.
Coco & Igor. Instruktion: Jan Kounen, 2008. Med Anna Mouglalis, Mads Mikkelsen og Elena Morozova. Premiere i dag.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278