Årets Corner-udstilling på Sophienholm er en hyldest til frihed, kunstnerisk energi og glæden ved at udfolde sig kreativt
af Finn Hermann
Sophienholm udenfor København har slået dørene op for årets udstilling med Kunstnersammenslutningen Corner.
Den har de sidste 50 år vendt sig mere og mere mod den internationale kunstscene. I 1961 udstillede gruppen i Det indre Mongoli, og i 2009 var nogle af medlemmerne på besøg i hovedstaden Hohhot.
Her fik de en masse inspiration med hjem, også til indvortes brug. Det nære forhold styrkes gennem den mongolske maler Tong Wang, som i sine nærmest naivistiske billeder konfronterer det moderne menneskebillede med historiske 'citater'.
Som det ses hos Ole Prip Hansen, Leif Madsen og englænderen Celia PauL, dyrker flere af udstillerne igen og igen de velkendte motiver, den samme genre - landskabet eller atelieret - samme farver, samme komposition og så videre.
I Finn Heibergs naivistiske nattebilleder, derimod, brydes fladen og rummet af en uudtømmelig frodighed og rytme.
Om og om igen
Leif Madsen var med i kredsen omkring galleri Passepartout, men arbejdede sig ud i en stiliseret 'pseudonaturalistisk' malemåde, som siden på godt og ondt har været hans varemærke.
Men for et par år siden tog han endnu et spring med en serie morsomme og groteske surreelle fantasifigurer i bronze, uden dog at lægge blomsterbillederne til side. Han arbejder i to vidt forskellige udtryksmåder parallelt. To genrer uden et eneste fælles træk. To 'individer', to 'navne'. Samme 'Leif'.
Per Bågøe gentager også sig selv år for år. Samme blege kolorit: landskabsbilleder, landeveje, skyer eller brænding. Men hvis man er stødt på hans tidligere akvareller og grafiske blade, ses både et rigere motivvalg, en mere levende streg, og større grafiske kvaliteter. Mon ikke det var tiden til noget fornyelse fra atelierets skuffer?
Gustav Hansen kan også kunsten at gentage sig selv, og ikke alt fra hans pensel er lige spændende, men man kan sagtens se ham for sig dybt betaget af 'huden' på en fersken eller en skål fuld af rødløg - ét af udstillingens højdepunkter. I hans univers vinder inderligheden over fornyelsen.
Morten Skovmand i sin dæmpet dramatiske - svævende sten, sten i lys, sten i brud - natur, flydende, flyvende, hvilende sig. Man aner inspirationen fra rejsen til Kina.
Inspiration fra Kina er der også i Mogens Gissels motiver, lette og tegnagtige streger, rum og flade. I den 'modsatte' stil finder vi Egon Bjerg Nielsen, udstillingens mest ekspresssive kunstner. De to må dele den abstrakte scene.
Keld Heltoft vender tilbage til hverdagens eventyrverden med serien 'Valbys lyksaligheder'. For Tove Hummel synes en hjemlig blomstervase eller et voldsomt dramatisk bjerglandskab lige glødende og poetisk.
Teknologi og askese
Lars Grenåe og Claus Hangård Jørgensen repræsenterer sammen med Lars Physants den moderne teknologiske verden i kunsten. De leger med teknikkens muligheder. Imponerende dygtigt gjort, men lidt køligt. Sammen med Lars Ravn udgør de udstillingens mest markante fabulering over moderne myter.
Poul Ancher Bech skal mindes for sine moderne myter. Og det er interessant at sammenholde ham med 'illusionister' som den asketiske Ulrik Møller og Mogens Nørgaard, begge lidt blege, men ikke uden dramatik.
Jens Bohrs store fortællende træsnit med fællestitlen 'Kystlinier' er rige på lys og dis og har fået fat i naturens gennemsigtighed.
I Regnar Jensens svævende, næsten gennemsigtige malerier, bæres den vægtløse tegning af det tynde farvelag. Gennem de seneste år har denne fine, drømmende maler konstant varieret sine motiver på jagt efter grænsen mellem det immaterielle og det stoflige.
Corner 2010 udtrykker energi, udfoldelsesglæde og frihed, men man savner stadig Charlottenborgs store, lyse rum.
Corner 2010. Sophienholm Slot, Nybrovej 401, Kgs. Lyngby. Til 14. marts, mandag lukket.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278