Fire små teatre er gået sammen om at opføre Bertolt Brechts og Kurt Weills »Laser og Pjalter«. Det er blevet til en operaforestilling, der er blandt årets bedste.
af Gert Poder
De elsker deres Mack betingelsesløst, den flotte, forførende og farlige gangster Mack the Knife:
Mackie og jeg
vi holder af hinanden
han elsker mig
ja mig og ingen anden
synger Lucy og Polly, de to forliebte tøser. Den ene er datter af den korrupte politichef, Tiger Brown, den anden af byens ukronede tiggerkonge, Hr. Peachum.
I virkeligheden elsker Mack kun sig selv og sin frihed. Han er et brutalt møgsvin, der banker og terroriserer sine kvinder, går på bordel når det passer ham, gifter sig og skiller af med sine koner som vinden blæser, og myrder alle, selv børn, der går ham i vejen, .
Laser og Pjalter handler om grænseløs grådighed, om det totale fravær af omsorg og næstekærlighed i et samfund, hvor alle sparker nedad og snobber opad.
Den foregår i 1920’ernes London, i timerne op til kroningen af den nye konge. Det sker i en verden uden moral, befolket af ludere og lommetyve, plattenslagere og tiggere, hvor alle er til salgt – ikke mindst politiet.
Stykket så verdens lys mellemkrigstidens Berlin i august 1928, og blev med det samme en gigantisk succes.
Teatersamarbejde
Bertolt Brechts geniale opera Dreigroschenoper med Kurt Weills hundesvære, men fantastiske musik, har fundet vej til Nykøbing Sjælland.
Sammen med Fair Play fra Holbæk, Møllen fra Haderslev og Svalegangen fra Århus har Odsherred Teater under instruktion af Ole Rasmussen skabt en teateropera, der gnistrer af autencitet og bobler af musikalsk overskud.
– Jeg har altid syntes, at det er et fantastisk stykke. Det viser, hvor aktuel Brechts stykker stadig er, siger instruktør Ole Rasmussen efter premieren i Nykøbing Sjælland til Arbejderen.
De fire teatre er gået sammen om stykket, dels fordi mange af skuespillerne kender hinanden på tværs af scenerne, dels fordi teatrene hver for sig ikke kan bære en opsætning af den størrelse.
– Vi tilhører den del af teaterlivet, hvor der ikke er så mange penge, så vi er gået sammen om projektet økonomisk, kunstnerisk og administrativt, fortæller Ole Rasmussen.
At satsningen er lykkedes viser det faktum, at samtlige forestillinger på den efterfølgende landsturné frem til medio november er udsolgt.
– Vi fremviste forestillingen på et seminar for teaterforeninger fra hele landet, og dét gav gevinst, siger en glad Ole Sørensen.
En levende teatermyte
Både instruktion og den danske tekst er imponerende tæt på den oprindelige opsætning af stykket i Tyskland, og det er ikke tilfældigt.
Inden prøverne begyndte, deltog Ole Rasmussen på en Brecht-workshop. Her traf han den snart 80-årige Sonja Kehler. Hun har i en menneskealder spillet med i stort set alle Brechts stykker og turnerer stadig rundt med sit soloshow, hvor hun fortolker og fornyer Brecht.
Da Ole Rasmussen fortalte om sit nye projekt, sagde den levende teatermyte straks ja til at starte prøverne med fire dage om Brecht og hans musik, og det blev en stor succes.
– Det var et fantastisk godt fundament for at begynde prøverne.
Resultatet af anstrengelserne er overbevisende. Som perler på snor afvikler de otte skuespiller/sangere under taktfast musikalsk ledelse af kapelmester Bent Lundgaard et overflødighedshorn af tidsløse, universelle politiske statements, skrevet for over 80 år siden, men stadig lige aktuelle.
Laser og Pjalter emmer af den slags energi, der kun opstår når vilje, drømme, håb og kærlighed til den levende går op i en højere enhed.
Med sin opsætning af Laser og Pjalter leverer dette sammensatte ensemble gennem to en halv time en af de fornemmeste præstationer, der er set og ikke mindst hørt på en dansk scene i umindelige tider.
Laser og Pjalter. Instruktion:Ole Rasmussen. Odsherred Teater til 10. juli. Herefter landsturné.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278