En ny generation af unge designere har sat sig for at kulegrave krydsfelterne mellem kunst, design, håndværk og arkitektur i Øksnehallen.
![](http://old2010.arbejderen.dk/sites/arbejderen.dk/files/imagecache/aef_image_story_image_example/imagecache/aef_image_original_format/11b-141.jpg)
De to enorme penduler begynder langsomt deres tur ned mod gulvets udspændte papir. Et øjeblik efter fremkommer tynde striber i rytmiske mønstre. Styret af vægte bevæger de sig i en fælles, harmonisk spiral, fastholdt af en simpel kuglepen.
Når kuglepennen er tom, stopper processen. En ny vægt anbragt på pendulen, et nyt stykke papir på gulvet, et nyt resultat frembragt af en sindrig tegnemaskine.
Den er fra renæssancen, en Harmonograph, udviklet til at undersøge forholdet mellem bevægelse, tid og kraft. Til at undersøge – på engelsk to investigate, være på sporet af noget.
Det er netop, hvad de 11 deltagende designere gør på Designers Investigating i Øksnehallen. Det kan gøres på mange måder. Passivt eller aktivt, finde spor af det kendte eller på sporet af fremtiden.
Disse designere undersøger, vender og drejer tingene, sætter spørgsmålstegn ved det kendte. Den store hal er omdannet til et laboratorium i ti akter, alle helliget spørgsmålstegnet.
Deltagerne er alle prisbelønnede, velbeskrevne blade og er på nippet til at slå igennem hos den brede offentlighed. De har vundet internationale konkurrencer og er vant til at udstille på de store europæiske designmesser.
I Øksnehallens højtloftede rum forsøger de at give publikum en anden oplevelse af design. Det handler ikke om at sælge, om prestige, om succes. I stedet har de sat selve formens, materialets, farvens, lysets kerner under lup.
Måske i erkendelse af, at begrebet design er begyndt at lugte fælt i den kommercielle indkøbsvogn. Designerbriller, designerkøkkener – pænt, dyrt, prestigeskabende, ufarligt. Deisgners Investigating går den anden vej.
Som når Allan Nøddebo og Hans Keiding undersøger 100 hvide plasticposer. De er sirligt ophængt på rad og række, i glas og ramme som et kunstværk.
Meningsløst, indtil man læser det lille skilt under hvert værk med forslag til, hvad netop denne pose kan bruges. Nogle praktiske, andre forskellen mellem liv og død.
– De finder nye veje, går omveje med vilje, og går af de gamle veje i nye sko med nysgerrighed. For at undersøge, opsumererer Anna Gulmann, selv modedesigner, i forordet.
For i begyndelsen var nysgerrigheden.
Designers Investigating, Øksnehallen, Halmtorvet i København, til 20. september.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278