10 Jul 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Når vognen trækker æslet

Når vognen trækker æslet

Lørdag, 23. oktober, 2010, 10:55:50

Der er en tid til at så og en tid til at høste. Nogle venter måske lige en smule for længe, og så går det grueligt galt. Som for den mægtige Kong Lear på Bådteatret.

Når vognen trækker æslet
Bådteatret
Det er det oldgamle keltiske sagn om mytekongen Leir of Britain, der udspiller sig i Bådteatrets skibsbug som animationsteater. Konge og nar er skuespillere af kød og blod, mens to dukkeførere skaber liv i stykkets øvrige figurer, blandt andet kongens ondskabsfulde døtre.

af Gert Poder

Far er ikke vred. Far er ikke engang skuffet. Far er i virkeligheden hamrende frustreret over, at to af hans døtre har taget røven på ham, og at han har forstødt den tredje, som var ham tro.

Og når far er konge og hedder Lear af Storbritannien, så skal det gå galt. For når konger nyser, dør folket af influenza, og galt går det da også, grueligt galt – for kongeriget, for Kong Lear og for hans tre døtre.

- Gid min Herre havde været vis, før han blev gammel, håner Narren den nedbrudte og fortvivlede konge. For sådan går det, når kongen lader vognen trække æslet.

Denne nar står i centrum for den tragiske historie om kongen, der ikke vil slippe sit kongerige. I stedet forsøger han at forlænge sin magt ved at dele riget mellem to af sine døtre, mod at han bor hos dem på skift med et følge på 100 riddere.

- Sådan går det, når man lader vognen trække æslet, åler Narren den tidligere så mægtige konge, da han vanvittigt tumler ubeskyttet om på heden. Døtrene er blevet træt af ham, og kæmper nu selv om magten.

Det er det oldgamle keltiske sagn om mytekongen Leir of Britain, der udspiller sig i Bådteatrets skibsbug som animationsteater. Konge og nar er skuespillere af kød og blod, mens to dukkeførere skaber liv i stykkets øvrige figurer.

I William Shakespeares 400 år gamle version er myten flettet sammen med historien om Hertugen af Gloucester og hans sønner Edgar og Edmund, den ene ægte og ædel, den anden bastard og ond.

King Lear er et af William Shakespeares mest mørke og gådefulde stykker. Det handler om menneskets eksistens og vilkår, om kærlighed, magt og fald. I Bådteatrets animation er det skåret helt ind til benet, rippet for al ydre pryd.

Bådteatrets valg af animationsteater skaber en ganske dramatisk nerve i den gamle myte. Med et minimum af rekvisitter, en stol hist, et tæppe pist, og med klapper i det forhøjede scenegulv lykkes det at skabe en intens, til tider uhyggelig men også vældig komisk forestilling.

Kong Lear er et glimrende eksempel på, hvordan nøden har lært nøgen kvinde at spinde. Det er magisk, enkelt, virkningsfuldt og billedskabende teater til advarsel for magthavere til alle tider og i alle aldre.

King Lear. Bådteatret, Nyhavn 16 Z, København. Instruktion: Rolf Heim. Til 13. november.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


23. okt. 2010 - 10:55   03. sep. 2012 - 11:07

Teater