26 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Gensyn med de vilde fremmede

Gensyn med de vilde fremmede

Fredag, 01. juli, 2011, 10:32:02

Vi giver dem navne, putter dem i kasser, udstiller og opdeler mellem »dem« og »os«. Nynne Haugaards videoinstallation Imagining Pictures ser på, hvorfor og hvordan.

Fotografiet af den lille tissende dreng er blandt det arkivmateriale, som Nynne Haugaard har anvendt til sin videoinstallation om den japanske folkekaravane i Københavns Zoo 1902.
Nynne Haugaard

For 110 år siden tog hr. Vildgaard fra Københavns Zoo til Tokyo. Hans opgave var at hyre originale og eksotiske deltagere til en planlagt folkekaravane om Japan.

Det var udstillinger med »vilde« mennesker fra klodens fjerne egne. De blev sammen med tamme og vilde dyr installeret i en landsby opført til formålet. Her kunne de en tid leve deres primitive liv til glæde for tilskuerne.

Godt 100 år senere fulgte installationskunstner Nynne Haugaard i hr. Vildgaards fodspor, dog med den undtagelse at hun kravlede ind i et bur i Tokyo Zoologiske Have – i form af et kamera.

Med det ville hun skabe den illussion, at hun, den primitive vilde i bur, betragtede de normale japanere, mens de betragtede hende.

– Jeg prøver at vende billedet om ved at lade kameraet fortsætte historien og stille spørgsmål ved, hvordan vi skaber kategorier og symbolbilleder for at finde rundt mellem hinanden, siger Nynne Haugaard til Arbejderen

Hendes eget arbejde kan sammen med 100 år gammelt materiale fra hr. Vildgaards tid ses i videoinstallationen Imagining Pictures, der har fernisering i dag i Århus Kunstbygning.

det glemte arkiv

Med seks videoprojektører fortæller Imagining Pictures historien om både den japanske folkekaravane i Zoo i 1902 og vor tids nationale selvforståelse. Fortid og nutid væver sig ud og ind for at skabe det hun selv kalder for »mellemkategorier«.

– Vi har brug for dem til at komme det transkulturelle nærmere. Installationens bud er at se og lytte til verden i en søgen efter en alternativ forståelse af »dem og os«, siger Nynne Haugaard.

Hun har valgt at fortælle historierne med et glimt i øjet. Som den om de japanske  fiskere, der hver aften kravlede over Zoos hegn for at tjene en ekstra slant ved at spille kegler i det nærliggende værtshus Alleenberg. Eller ham, der tog fusen på de københavnske aviser ved at bruge tiden til at lære sig selv at tale flydende engelsk.

Det historiske materiale bygger på ting, som antropolog Rikke Andreassen fandt i en kælder i Københavns Zoo, da hun i 2009 fik adgang til havens arkiv.

Det indeholdt tegninger med udkast til landsbyerne, kontrakter med de udstillede, brochurer, lægeregninger plakater, avisudklip og fotos.

Sammen med sin kollega Anne Folke Henningsen har hun skrevet en afhandling om emnet, som stort set ikke tidligere er blevet udforsket.

en fortrængt fortid

Folkekaravanerne havde deres glansperiode fra 1878 til 1911. I den periode var der mindst 40 udstillinger med japanere, kinesere, kirgiser, indianere, eskimoer, beduiner, afrikanere og ægte menneskeædere fra Australien.

På sit højeste trak den indiske landsby i 1901 18.000 betalende danskere i Københavns Zoo.

Ifølge Rikke Andreassen tjente de til at legitimere den europæiske kolonisering af især det afrikanske kontinent ved at fremstille de fremmede som vilde og primitive.

Udstillingerne var ikke blot beregnet til folkelig underholdning. Også forskere  benyttede sig af lejligheden til at studere de forskellige »vilde folkeslag«.

Hendes forskning viser, at  udstillingerne var tæt forbundet med datidens race-forskningen, hvor Danmark var blandt de førende. Men hvor andre lande gjorde op med fortidens racistiske menneskesyn, blev den herhjemme fejet under gulvtæppet.

– På nogle måder er det her en glemt del af danmarkshistorien, sagde hun i 2009  til videnskab.dk.

– Vi vil måske være lidt mere selvkritiske og lidt mindre fremfusende med fremmedkritikken, hvis vi kunne huske, at vi i vores nyere historie faktisk har været blandt verdens førende inden for race-biologi, mener Rikke Andreassen.

Et besøg i Århus Kunstbygning kunne absolut være et god  sted at starte.

Nynne Haugaard:Imagining Pictures. Århus Kunstbygning. Til 17. august.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


01. jul. 2011 - 10:32   03. sep. 2012 - 10:41

Billedkunst