Der er sund økonomi i kulturen, ikke mindst i en krisetid, mener Dansk Skuespillerforbunds formand, Katja Holm, der efterlyser et fleksibelt dagpengesystem.
af Gert Poder
Det er en god investering at støtte kunsten, men der skal være accept af kulturarbejdernes arbejdsmarked.
Det mener Katja Holm, formand for Dansk Skuespiller Forbund. Det er den faglige organisation for landets cirka 2200 skuespillere, operasangere, dansere og koreografer.
– Hvis jeg kunne få politikerne i tale, ville jeg minde dem om, at kunst er en god forretning, siger Katja Holm til Arbejderen.
– Du kan ikke være i tvivl om, at der bør investeres i kunsten, fordi det sender penge, værdi og læring tilbage til samfundet, ikke mindst i en krisetid, fastslår Katja Holm.
Hun understreger, at både hun og forbundet ikke vil blande sig i den igangværende valgkamp.
– Dansk Skuespillerforbund er en partipolitisk neutral organisation, og derfor hverken kan eller vil vi støtte noget bestemt parti, og i øvrigt ikke blande os i, hvad vore medlemmer stemmer, lyder det med fast stemme.
Derfor er hun også villig til at gå i dialog med de politikere, der bedst forstår kunstens vilkår, uanset partifarve.
– Det varierer rigtig meget fra sag til sag. Det kommer nok an på, hvem der synes at lige den sag er vigtig, lyder det muntert fra skuespil-formanden.
Den 37-årige bispedatter fra Aarhus er uddannet som skuespiller ved byens teater i 1997 og har siden 2009 stået i spidsen for Dansk Skuespiller Forbund. Hendes håb til politikerne er, at de erkender hendes medlemmers særlige arbejdsforhold.
– Som dagpengesystemet er skruet sammen nu, er det kun gearet til et otte til fire-job. Vort arbejdsmarked er baseret på en freelance-tilværelse, for sådan er vores branche bygget op, men det er dagpengesystemet ikke foreneligt med, forklarer Katja Holm.
Det fører blandt andet til den paradoksale situation, at det dagpengemæssigt ikke regnes for jobsøgning, når hendes medlemmer søger arbejde inden for deres eget fag.
– Der er jo stort set ingen fuldtidsstillinger i branchen. Det er ganske vist fuldtids i den periode, hvor arbejdet løber, men det er jo free lance. Kontrakten stopper igen, fortæller Katja Holm.
– Jeg vil ønske det bliver accepteret, at medlemmerne har lov til at søge arbejde inden for deres egen branche på de vilkår, der er.
Dermed er hun på linje med forbundets hovedorganisation, FTF.
FTF vil i sit nye vækstudspil Vækst2 blandt andet styrke de såkaldte oplevelsesøkonomier ved at tilpasse arbejdsmarkedet de vilkår, som free lancere, iværksættere og andre med atypiske arbejdsforhold, fungerer under.
Et andet kerneområde for Dansk Skuespil Forbund er ophavsrettighederne og hele den rivende teknologiske udvikling, der foregår lige nu.
Her bakker Dansk Skuespilforbund op omkring det forslag til en »brevmodel«, som blev foreslået i en rapport fra et udvalg under Kulturministeriet.
Den går ud på, at personer, der krænker ophavsretten ved ulovlig fildeling, får et brev fra internetudbyderen om, at det er ulovligt.
Hvis det ikke hjælper efter to henvendelser, retter teleselskabet henvendelse til rettighedsorganisationen, der så kan lægge sag an.
Ifølge Katja Holm er det et samfundsansvar at få stoppet den ulovlige fildeling og krænkelse af ophavsretten, der foregår på internettet.
– Kunstnerne er afhængig af sine ophavsrettigheder, blandt andet fordi deres arbejdsforhold er stykket sammen på en væsentlig anden måde end et otte til fire-job, siger hun.
– Derfor er det klart, at vi gerne går i dialog med de politikere, der er lydhøre over for at kunstnere har rettigheder til deres eget arbejde, slutter Katja Holm.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278