Gennem de ni fortællinger i Yiyuns novellesamling Gulddreng, Smaragdpige åbenbarer der sig et Kina, som endnu ikke har fundet en balance mellem Mao og modernismen.

Boganmeldelse
af Bjarne Nielsen
Sidste år udkom den kinesiske, amerikansk bosiddende, Yiyun Lis fremragende og rystende debutroman De hjemløse om magtmisbrug og korruption i Kina efter kulturrevolutionen og Maos fald.
Nu kommer hendes novellesamling Gulddreng, Smaragdpige, ni skæbnefortællinger, om mødet mellem det nye og moderne og det gamle »maoistiske« Kina.
Det er fortællinger der med melankoli og indlevelse skildrer det moderne Kina der i sin voldsomme forandring endnu ikke har fundet det leje, hvor rollerne er fordelte.
Vi møder upåagtede, kuldslåede eksistenser og forvildede tilværelser, som:
En gammel lærerinde der introducerer sin ugifte midaldrende søn for sin yndlingselev uden at være klar over, at et ægteskab af flere grunde er umuligt.
En midaldrende og ensom lærerinde, der genkalder sig sin tid som ung kadet i det kinesiske militær.
En amerikansk-kinesisk kvinde, der rejser til Kina for at vælge en surrogatmor efter at have mistet sin eneste datter.
Seks kvinder, der etablerer et detektivbureau for at komme udenomsægteskabelige affærer i Beijing til livs.
Bondepigen Fusang der blev solgt til sine svigerforældre for 2000 yuan.
Alle historierne foregår i et Kina under total forandring og tingene ikke er, som de har været. Hvad der var skik og brug og god moral for den gamle generation er det ikke nødvendigvis for nutidens.
Yiyun Li viser os hvordan »vores skæbne afgøres af det, der bliver os nægtet. Ikke det der bliver os givet«.
Gribende er historien om bedstemoderen i Tidens flod, der ikke kan forklare sit barnebarn at man kan være skyldig uden at være dømt. En god historie om snærende moralbegreber og intolerance, samt problemet med generationers forskellige erfaringsgrundlag.
I titelhistorien Gulddreng, smaragdpige fortælles om et trekantsdrama – et arrangeret ægteskab – hvor moderen, en lærerinde, fører sin søn og sin yndlingsstuderende sammen. Gribende.
Bogen giver os stort indblik i mangfoldigheden i at tackle livets skuffelser. Alt fra selvvalgt isolering til trods reaktion, men altid med det trængte menneske i centrum, hvilket jo ikke er hverdagskost i moderne litteratur.
Trods det barske tema er historierne overraskende i deres afslutninger og har ofte humoristiske øjeblikke, men er især livsbekræftende og absolut anbefalelsesværdige for læsere, der ønsker et indblik i vore dages Kina.
Yiyun Li: Gulddreng, Smaragpige. 200 sider, 249 kroner, Gyldendal
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278