Med sin hyldest til jazzens store sangerinde, Billie Holiday, springer rock- og indie-dronningen Kira Skov ud som en af fremtidens store stemmer.
Musikanmeldelse
af Gert Poder
Der findes artister, der træner hårdt hele livet for at blive en habil sanger. Nogle lærer det aldrig. Og så er der de uendeligt få, der er født med den perfekte stemme og teknik.
Hvem husker ikke afdøde Amy Winehouse, men Danmark kan også være med. Kira Skov efterlader kolleger, kritikere og publikum måbende af misundelse, hver gang hun åbner munden.
Det er pokkers vanskeligt at synge jazz, men det er svært at høre på jazz-cd’en Memories of Days Gone By. Den er en hyldest til jazzens store stemme, Billie Holiday.
Kira Skov prøver sit eget utrolige potentiale af helt til grænsen. Det sker i et dusin gamle og moderne fortolkninger af den sagnomspundne Lady Day. Hendes hæse vibrerende fortolkninger af tredivernes og fyrrernes tidsånd har fortjent for længst opnået kultstatus.
Her er klassikere som Good Morning Heartache, Gloomy Sunday, God Bless the Child, The Man I Love og Don’t Explain, Nina Simone-nummeret Four Women og hendes egen Am I Mad? folder Kira Skov sit sjældne stemmemateriale ud i vellykket sammspil med sin kvartet.
Pianisten Heine Hansen giver sammen med de to horn-drenge, trombonist Mads Hyhne og Jakob Dinesen på tenorsax, Nicolai Munch-Hansen på bas og RJMiller på trommer den dér groovy feeling.
Det er stanken af bedrag og whisky-sjatter og emmen af erotisk leg og dobbeltspil. Det er en ny dansk jazzsanger der synger den gamle historie om smerte og svigt.
Kira:Memories of Days Gone By. Tilegnet Billie Holiday. STUCD 11182, Gatefold LP + CD, Stunt Records.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278