Perverteret ondskab og den totale mangel på empati bliver taget kærligt under behandling i årets måske mest besynderlige musikteater.
Teateranmeldelse
af Gert Poder
Den 25. februar 1994 vågnede den britiske offentlighed op til historien om ægteparret og seriemorderne Fred og Rosemary West. Tilsammen og hver for sig havde de myrdet mindst 11 unge kvinder og piger siden 1971.
Inspireret af den grusomme historie om mord, voldtægt og incest har Livingstone Kabinet Musikteater skabt det mildest talt besynderlige musikteaterstykke I lie down with af crocodile (Jeg lægger mig med en krokodille).
Gennem tre akter forsøger danske Nina Kareis og britiske Pete Livingstone gennem teater, sang og musik dels at forklare fænomenet »folie a deux« – sindssyge hos to – dels at trænge om bag Fred og Rosemary Wests grusomme handlinger gennem deres forklaringer under retssagen.
Historiefortællerne, »det optrædende par«, er et velkendt fænomen. Det er to kendte mennesker, der spejler deres privatliv på scenen, i fjernsynet eller i sladderspalterne. Tænk på par som Ike og Tina Turner, Nina og Frederik, Sussi og Leo, Brad Pitt og Angelina Jolie.
Sammen forsøger de at finde en forklaring på Fred og Rosemarys ondskab. Deres problem er, at biologisk og socialt er begrebet ondskab svært at forklare, hvis man går ud fra, at mennesket er et socialt væsen.
Milgram-eksperimentetfra 1963 viste, at fuldstændig normale mennesker er villig til at straffe mennesker, de ikke kendte, for bagatelagtige fejl, ved at give dem livstruende elektriske stød efter anmodning fra en tilstedeværende autoritet.
Derfor forsøger moderne psykologer at forklare fænomenet ondskab med »fravær af empati«. Empati defineres som evnen til at genkende og forstå andres følelser ved at indleve sig i noget, der ligger uden for en selv.
Hverken Fred eller Rosemary ejer en gnist af empati. De kommer fra fattige landfamilier, hvor fædre bollede døtre, brødre bollede søstre, og mødre bollede sønner. Det er en ødelæggende cocktail af vold, misbrug og dyrisk overlevelsesevne.
I dette reptilhjerneland er de øvrige hjernefunktioner slået fra. Hverken pattedyrshjernen eller den menneskelige hjerne fungerer. Alle handlinger er baseret på det rå instinkt.
Langsomt suges det optrædende par ind i denne følelsesmæssige ødemark. Det, der begyndte som legende forundring, forvandler sig til dyrisk drift og identifikation.
I lie down with a crocodile er en hjerneknipsende vandring i de dele af menneskets psyke, som de fleste af os gerne vil være foruden – men som eksisterer.
Det er også en reminder om, at den eneste måde vi kan overdøve trangen til at lade os styre af reptilhjernen er ved at se bæstet i øjet og putte med den indre krokodille.
I lie down with a crocodile. Livingstones Kabinet. Teater FÅR302, Holbergsgade, København. Til 26. november.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278