20 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Hr. Dr. Dante går klassisk

Hr. Dr. Dante går klassisk

Fredag, 02. december, 2011, 12:15:59

Mesteren Mozart udsat for Country Western, Pop, Rock, Heavy, Folk og Cederholm.

Der er fuld knald på liggehønen, når Cederholm, Hellemann & Furio banker den kollektive kulturarv grundigt af og genskaber et særegent Mozart-univers.
Jan Jul

Teateranmeldelse

Af Nick Bruun

En kreds af søgende skikkelser bevæger sig i halv-cirkel mod scenekanten. I hånden lyser hver deres smartphone.

Så er der lavet en tidslinje mellem Mozart og os i 2011. Og så begynder lydene at komme ud af munden på spillerne:

Nysgerrig, på engelsk – curious. Dr. Danten: instruktør Nikolaj Cederholm, har oversat Mozarts Kyrie Eleison til en prologsang om nysgerrighed.

Den åbner Teaterkoncert Mozart på Betty Nansen Tea­tret. Nysgerrig på hvad det er for noget med ham Mozart? Hvad kan han? Hvad gør han? og hvad kan Nikolaj Cederholm og co. få ud af det?

 Scenen er teatralsk skrå. Spillerne i gevanter á la rokokko og loppemarked. Der er band på scenen, med trommer, guitar og hele svineriet. Maskineriet er kørt i stilling til teaterkoncert.

 Nu begynder løjerne; vandet drypper ned. Så begynder det at løbe. For så til sidst at fosse ned. Spillerne klodser rundt i vandkaskader. Men alt andet end klodset synger de samtidig de klareste, reneste toner ud.

På den måde lader de Mozarts musik folde sig ud. Claus Hempler fra firser– og halvfemserbandet Fielfraz og senere solo, er dybt fascinerende og fangende i gestik og sang. Her er noget på spil – der bliver i hvert fald spillet op.

Lidt baggrund

Cederholm og holdet bag Teaterkoncert Mozart har valgt at sætte nye tekster til Mozarts sange. Til at digte har de valgt Rock-poeten Neill Cardinal Furio fra New York.

Der bliver sunget på engelsk, men der uddeles sanghæfter til publikum med teksterne, også oversat til dansk af digteren Peter Laugesen.

Brødrene Hellemann har fulgt Cederholm gennem flere musikalske verdener – Beatles, Dylan, Beach-boys og Gasolin – i skabelsen af teaterkoncerter. Som musikere, arrangører og producere. Her har de taget Mozarts musikstykker, og kørt dem igennem deres musikalske lagerhaller.

Det er ikke småting, at gaffeltrucken har samlet op på vejen. Er man grundigt inde i Mozarts musik, kan man givet eller muligvis genkende de forskellige stykker i forestillingen. Min reference-ramme begrænser sig til at kunne spotte nogle af de rigtig store hits ud.

Men jeg genkender også Dr. Dante-manden Cederholm i forestillingen. Han er en sand mester udi underholdende teater med overraskelser på scenen.

Der sker den onde-lyne-mig noget, når han har instrueret. Det er ikke kedeligt. Det er aldrig kedeligt. Det er kraftfuldt. Det er voldsomt. Det er sjovt. Det er underligt. – og – igen, det er overraskende.

Og så kan han ramme de der store følelsesstrømme, blandt andet af melankoli og nostalgi. Det gjorde han i hans fantastiske debut udi genren med den legendariske teaterkoncert Gasolin tilbage på det hedengangne Dantes Aveny i 1994.

Han rammer os i følelserne, når han griber fat i den kollektive kulturarv i de store sang– og musikskatte, som vi alle har et personligt forhold til, ofte bundet op på minder fra vores egen historie.

 Cederholm formår at personinstruere sine skuespillere og sangere. De fremstår på én gang sindssyg dygtige, og samtidig spiller de med munter afslappethed og humor, så man i salen føler sig aldeles godt tilpas og underholdt.

Man er vidne til særklasse-præstationer fra Lotte Andersen, Bjørn Fjæstad, Rikke Bilde, Martin Greiss, Mark Linn, Claus Hempler og de glimragende tangent–, strenge– og trommebetvingende bandmedlemmer.

Mozart december 2011

 Også her i Teaterkoncert Mozart. Skuespiller-sangerne synger så flot, så godt og kraftfuldt.

Vandet, der vælter ned over scenen, er endnu et særkende. Ikke at det er vand, men at der sker noget på scenen. Hr. Cederholm udforsker og udfordrer sceneteknik og muligheder.

Det giver sig blandt andet til kende i et sangnummer hvor Mark Linn, spændt som en fjeder, svajer fra kanten af et badekar, intenst syngende ud over salen. Et unikt billede der står igen på nethinden.

Eller måden hvorpå han lader skuespillerne transformere sig for øjnene af os til ugenkendelighed og ækelhed ved hjælp af ler, for til sidst – stadig for øjnene af os, at blive renset – bogstaveligt talt. Vel og mærke mens de fører os videre gennem rene toner i Mozart-universet anno 2011.

Hele forestillingen er stoppet med indtryk og udtryk i alle niveauer, retninger og universer. Mozart sunget som Country&Western, croonet som et Broadway-show, dannet af dyrelyde, spille på mund, danset, slåsset og vrælet ud over scenen.

En gang i blandt får el-guitaren endda en ordentlig én med violin-buen. Og så kan man jo lade sig gribe af sine egne tankers vilde flugt undervejs, eller – hvis man er rigtig skrap – fange meningen undervejs, hvis den findes.

Der er garanti for seværdigt og hør-abelt scenekunst af den veludførte slags på Betty Nansen. Med referencer og side-spark til fortid, nutid, kultur, politik, genrer og …Mozart.

 

Teaterkoncert Mozart. af  Cederholm, Brdr. Hellemann og Furio. Betty Nansen Teatret til 15. jan. 2012.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


02. dec. 2011 - 12:15   03. sep. 2012 - 11:07

Teater