20 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Facebook har ikke udkonkurreret tv og radio

Facebook har ikke udkonkurreret tv og radio

Søndag, 18. december, 2011, 12:49:53

Tv, radio og aviser er stadig mest centrale i danskernes medieforbrug.

Facebook og Twitter har ikke fortrængt de mere traditionelle medier som tv, radio og aviser fra danskernes hverdag.

En ny undersøgelse om danskernes medieforbrug viser, at de gammeldags medier stadig spiller en stor og aktiv rolle i danskernes hverdag. Samtidig er Danmark er et af de lande, hvor flest mennesker har taget de nye sociale medier til sig.

Undersøgelsen er lavet af professor Klaus Bruhn Jensen og adjunkt Rasmus Helles fra Københavns Universitet og offentliggjort i det internationale tidsskrift New Media & Society.

Konklusionen i undersøgelsen er, at danskerne stadig opfatter de traditionelle massemedier som de centrale i deres medieforbrug.

– De traditionelle massemedier som tv og radio tegner sig gennemsnitligt for den største andel af vores medieforbrug. Der er selvfølgelig forskel på, hvordan unge og ældre bruger medierne, men de traditionelle medier lever og har det godt ude blandt danskerne, siger professor Klaus Bruhn Jensen. Han oplyser, danskerne aldrig har set mere tv end vi gør i dag.

– Man har længe sagt, at den måde, vi deler information og kommunikerer på, forandrer sig fundamentalt i disse år. Og jo, det er indlysende, at der er kommet medier til, som tilbyder nye måder at kommunikere på. Men det, vi kan se i den her undersøgelse, er, at udviklingen slet ikke er gået så hurtigt, som mange har troet og fortsat tror. De traditionelle måder at kommunikere på går ikke i glemmebogen, og de gamle massemedier sætter derfor stadig i meget stort omgang dagsordenen, konstaterer Klaus Bruhn Jensen.

kultur@arbejderen.dk

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


18. dec. 2011 - 12:49   03. sep. 2012 - 10:53

Medier