Se et kontor fuld af mænd, der går amok i action a la Hollywood i en forestilling fuld af lyd men uden ord. Det er befriende dejlig vildt.
TEATERANMELDELSE
af John Bruun
GAB. Det er nok en stille dag på kontoret.
I det grå kontorlandskab sidder tre mænd ved hver sin skærm i hver deres gipsvægsindhegnede bur og forsøger at vride merværdi ud af de oplysninger, der tilflyder dem ude fra cyberspace.
På et ophøjet plateau i baggrunden sidder direktøren eller afdelingslederen og holder øje med, at der bliver arbejdet disciplineret.
WOUW. Monotonien afbrydes for en kort stund af et perfekt timet samarbejde mellem de tre indespærrede om at gennemføre en papirkugles succesfulde flyvetur ned i den fjerneste papirkurv.
Men roen er hurtigt genoprettet, selvom afdelingslederen aner, at der foregår noget, han ikke er en del af.
BLAM. Så går det løs. Kedsomhedens tyranni afløses af hårdkogt action. Hænder forvandler sig til pistoler og brevordnere til rustninger. De tre kontormænd kaster sig ud i heftige skydedueller og blærede stunts – mens afdelingslederen stadig føler sig uden for.
Det bliver der dog vendt om på i de magtkampe, der efterhånden raserer det stille kontor. Alt bliver enten til våben eller barrikader – fra blyanter, hulle– og hæftemaskiner til tavler og rulleborde.
En stumtjener forvandles til et stalinorgel og post–it mærkater bliver både til sejt hjemmerullede cigaretter og kortspil i hænderne på fire fyre taget direkte ud af den mest klichéfyldte western.
Da de hæsblæsende ildkampe kammer over i ren tortur, som optages på video med skærmdelen fra en standerlampe, tager afdelingslederen têten. Så bliver det sjove pludselig uhyggeligt.
Det feminine og poetiske islæt udgøres af en vanddunk fra et klassisk kontor–koldtvandsanlæg med to graciøse arkitektlampe–ben, der både kan kæle, svømme og danse.
BOING. Du kan se det som ren artistisk underholdning. Flot timet med lydeffekter og musik. Og du har fået en sund latter med hjem. Du kan også se det som en protest mod kedsommeligt, stillesiddende arbejdsliv.
Måske kan du også se det som et kontor, hvor de magtkampe, intriger og hierarki-forskydninger, der normalt foregår på et psykologisk og verbalt plan, pludselig får et gennemskueligt primitivt fysisk udtryk.
KAPAUW. Det er under alle omstændigheder dybt underholdende!
BLAM. Teater Republique. Manus: Kristján Ingimarsson. Scenografi: Kristian Knudsen. Iscenesættelse: Kristján Ingimarsson og Simon K. Boberg. Til 11. februar.
Instruktion: Kristján Ingimarsson og Simon K. Boberg
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278