17 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Fordi døden har en årsag

Fordi døden har en årsag

Fredag, 23. marts, 2012, 10:48:37

20 unge hvis far eller mor er død, har hver skrevet et essay om det at miste og det at tale om det. Det er der kommet et tankevækkende værk ud af.

En række kunstnere, hvor de mest kendte er Bjørn Nørgaard, Michael Kvium, HuskMitNavn og Gorm Spaabæk har illustreret hvert essay i samarbejde med forfatteren. | Illustration:Michelle Carlslund

Boganmeldelse

af Gert Poder

Døden er en underlig fisk. Lydløs, uhåndgribelig, en mørk sky der pludseligt eller langsomt men altid grådigt æder solens lys. Det kan være en træstub på marken, en sten i havet, eller lyden af uendelig smerte.

Døden kan være så meget, og i Det ser sort ud – men det er det ikke giver 20 unge mellem 13 og 20 år deres bud på,  hvordan det er at begribe det ubegribelige. En slags now you see – now you don’t-fortælling om den far eller den mor, hvis stemme en dag forsvandt for evigt.

Som Louise, der mistede sin far den 19. november 2010. Datoen er vigtig. Hver lille detalje om den døde er vigtig, fordi hun har mistet:

»Jeg sidder bare og stirrer ud af vinduet. Det regner. Det blæser. Koldt. Trist. Meget gråt. De andre er helt stille i klassen. Jeg kan høre en ambulance. Jeg bliver bange. Ked af det. Hvor er min mor? Hvad laver hun lige nu? Er hun i den ambulance?«

Dødens tabu

Hudløst ærligt og dog så sart som det første forårslys eller skovens ro åbner de unge sig og fortæller.

Om at miste, om at være mistet, ladt tilbage med de mørke tanker, tabet, tabuet.

For Døden er omgivet af tabuer. Beretningen om mor eller fars død er ikke lige den mest efterspurgte historie under festen, som Signe har oplevet:

»Jeg har svært ved selv at starte en samtale om min fars død. Jeg er bange for at ødelægge en stemning, bange for at folk ikke har lyst til at tale om det eller høre på mig. Jeg har brug for, at andre går til mig og spørger ind til, hvordan jeg har det. Der skal være plads til, at jeg kan blive ked af det, fordi jeg er ked af det.«

Hvert essay i Det ser sort ud er fornemt illustreret af en række kendte og ukendte kunstnere, og bogen er i det hele taget en kraftpræstation, støttet af en masse gode kræfter, samlet i Ordskælv.

»Ordskælv! 2012 er formet ud fra en vision om at tage unge seriøst som skabende, kreative individer. Ordskælv! skaber rammerne for, at unge kan skrive og udgive en bog«, skriver de to redaktører, Karen Siercke og Luise Jørgensen, til indledning.

Hygge factory

Ordskælv! 2012 er organiseret af Hygge Factory, som er skabt af de to unge kvinder.

Det er en non-profit organisation, der laver kunst– og kulturprojekter med unge i København. Hygge Factory er udvalgt af Kulturministeriet til at deltage i et treårigt modelforsøg, som udfordrer unge til at eksperimentere med kunst og kultur.

En del af processen har været, at lade de 20 unge, der kommer fra hele landet, deltage – fysisk eller på Skype – i ugentlige workshops. Siden september sidste år har de delt deres oplevelser med en stor gruppe frivillige aktivister.

Undervejs har de fået inspiration fra forfattere, journalister, kunstnere, korrekturlæsere og redaktører, og de har gensidigt kunne trække på hinandens oplevelser.

»I grimme tider er skønhed den eneste sande protest. Derfor har vi skabt rammerne for, at de unge i Ordskælv! 2012 har kunnet lave en kunstbog, som viser den klarhed, hvorpå stjernerne træder frem, når det for alvor er buldermørkt, den måde, hvorpå døden kan virke som en fremkaldervæske, der får alle livets nuancer til at synes bøjet i neon, og den følsomheder, det giver, at være den sidste tilbage i verden.«, slutter de to ildsjæle bag Hygge Factory og Ordskælv! 2012.

Lillebror–prisen

Det var også Hygge Factory, der stod bag Ordskælv! 2010, hvor unge fra Nørrebro skrev og illustrerede deres egne historier om den medieomsuste bydel. Resultatet er samlet i bogen 2200 N – orakler, shawarmaer og bristede fordomme.

I april 2010 fik Hygge Factory tildelt Børnehjælpsdagens Lillebror Pris med den begrundelse, at Ordskælv! 2010 »har formået at skabe et produkt, som på poe­tisk vis synliggør livet på Nørrebro set igennem de unges øjne.«

Ordskælv! 2012 går et spadestik dybere end forgængeren. Bogen rummer megen smerte og sorg men også en ungdommens kraft og livsglæde, der bobler frem i deres beretning om, dengang Døden gæstede netop deres hjem.

Det ser sort ud – men det er det ikke! Ordskælv! 2012,. 243 sider, rigt illustreret. 170 kroner. Hygge Factory.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


23. mar. 2012 - 10:48   03. sep. 2012 - 10:38

Bøger