I en paranoid scenografi graver Teater Momentums forestilling om Janteloven sig ind i et samfund, hvor alle undertrykker alle og friheden er henvist til det skjulte.
Teateranmeldelse
af Bjarne Nielsen
Det kunstneriske hold på det odenseanske teater Momentum fik til opgave at lave en forestilling om janteloven som skulle bestå af et afsnit pr. bud i janteloven. I alt ti.
Det er der kommet et yderst velspillet og tankevækkende stykke ud af.
Janteloven og dens ti bud er baseret på Aksel Sandemoses skelsættende roman En flygtning krydser sit spor. Blandt de ti bud er det mest kendte »Du skal ikke tro, at du er noget«.
Historien i DK ULTRA er kort fortalt, at en mand vender hjem til landsbyen, hvor han kommer fra, for at deltage i sin fars begravelse. Han krydser sit spor og kastes tilbage til et absolut minisamfund hvor selv ordet »tabu« er tabu.
Det er et samfund, hvor straffen er hård for småting så som at grine højt efter mørkets frembrud eller for at sige, at man ønsker at dø. Her hersker pænhed og orden. Konformitet og angst.
Der bliver holdt øje. Men bag de hvidmalede stakitter og de nedrullede persienner lurer kaos og et skjult behov for at få afløb for de forbudte følelser.
Et hemmeligt netværk begynder at tage form og publikum får lov at kigge gennem nøglehullet til den mørke undergrund og fænomenet The Angry Club.
Stykket ser kritisk på den måde samfundet er indrettet på og den måde, vi behandler hinanden. Der er en del at rette.
Scenografien i stykket er helt enestående. Scenerummet kommer ude af proportion, når en tre meter høj standerlampe kombineres med fem miniature kolonihaver, der ikke fylder mere end en kvadratmeter hver.
– Janteloven rummer en del paranoia i forhold til, at vi hele tiden tænker på, hvad andre tænker om os. Tankerne ryger ofte ud af proportion – både i bedømmelsen af andre og i følelsen af at blive bedømt. Og disse følelser afspejler sig helt konkret i det fysiske univers, som handlingen udspiller sig i, forklarer scenograf Carsten Burke Kristensen.
Stykket visualiserer også den kendte situation, hvor cyklister kommer af med megen vrede, i forsøget på at få andre til at overholde de skrevne og uskrevne færdselsregler. Vi ser dobbeltheden i at håndhæve fællesskabets bestemmelser og samtidig få afløb for sine egne personlige frustrationer over andre menneskers adfærd.
Tankevækkende og måske nøglen til forståelse af janteloven? Det er skræmmende og aktuelt, hvad magthavernes undertrykkelse og konformitetens selvundertrykkelse gør ved os mennesker.
Kanonstykke med indhold og kunstnerisk styrke.
DK Ultra – Hvad hvis janteloven var grundloven? Instruktion:
Caroline McSweeney.
Til 30. marts og 10. – 27. april.
Teater Momentum, Odense.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278