16 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

10. april 1912 - Kurs mod katastrofe

10. april 1912 - Kurs mod katastrofe

Onsdag, 11. april, 2012, 12:22:35

Da Titanic brager ind i et isbjerg redder kun 706 sig i de alt for få rednings­både. Resten, de fleste fra tredje klasse, omkommer i det kolde vand.

I dag for 100 år siden sank Titanic på sin jomfrurejse i Atlanterhavet. Kun 706 ud af de 2240 passagerer overlevede. Resten, langt de fleste fra skibets tredje klasse, omkom i det kolde vand.
tivoli.dk

Den 10. april 1912 er der feststemning på kajen i den engelske havneby Southampton. Verden største og mest luksuriøse passagerskib sejler ud på sin jomfrurejse. Den 269 meter lange gigant medbringer 2240 passagerer på vej mod New York.

Skibets navn er RMS Titanic, og det er selskabet White Star Lines stolthed. Titanics passagerer er fordelt på tre klasser.

Første klasse er udstyret med de mest moderne faciliteter og den ypperste luksus, der nogensinde er set om bord på et skib med swimmingpool, squashbane og bibliotek. På jomfrurejsen deltager en række af de rigeste personer fra Europa og USA.

På anden klasse svarer Titanics luksus til, hvad andre skibe byder på første klasse, men på tredje klasse i skibets bund er verden helt anderledes.  Her er forholdene mere primitive, og der er hverken regelmæssig adgang til sollys eller frisk luft.

De fleste passagerer er på tredje klasse. De forskellige klasser ombord er skarpt adskilt, så de fornemme passagerer ikke tvinges til at omgås pøblen.

Ombord på Titanic er  også skibets konstruktør, Thomas Andrews, der mener, at han har konstrueret det perfekte oceangående skib, der ikke blot er stor, luksuriøs og hurtig med alle moderne bekvemmeligheder, blandt andet elektrisk lys overalt. Takket være en række vandtætte skotter, der deler skibet op, kan skibet ikke  synke, mener Andrews.

Titanics enorme kedler er i stand til at få skibets fart op på omkring 23 knop (over 40 km/t), og kaptajn Edward J. Smith er opsat på at foretage en rekordoverfart. Efter korte ophold i Cherbourg og Queenstown beordrer kaptajnen fuld tryk på kedlerne, og Titanic stryger af sted imod sin skæbne.

Den 14. april er Titanic langt ude på Atlanten, da skibet over radioen får talrige advarsler om isbjerge i området. Af ukendte grunde når advarslerne aldrig frem til kaptajn Smith, der fortsætter med katastrofal høj fart

Kort før midnat går det galt. Da beskeden »isbjerg ret forude« når frem til broen, er det for sent.  Styrmanden forsøger at undvige, men det gør situationen værre. Isbjerget skader Titanic over et langt stykke af siden, og vandet begynder at trænge ind i fem af de vandtætte skotter.

Titanic synker mindre end tre timer senere. Kun 706 redder sig i de alt for få redningsbåd. Resten, langt de fleste fra tredje klasse, omkommer i det minus to grader kolde vand.

Historiens mest berømte skibskatastrofe er en realitet.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


11. apr. 2012 - 12:22   03. sep. 2012 - 10:59

Historie