Fantasi og virkelighed, jalousi og begær fletter sig ind og ud af hinanden i den nye danske psykologiske thriller »Over kanten«.
af Gert Poder
Der er noget syret ved Møn. På den ene side den dukkehusagtige provinsby Stege, på den anden side det flade klitlandskab og så – som i et mareridt – det bratte fald mod havet.
Et ungt, forelsket par køber deres drømmeejendom tæt på den berømte, hvide klint i Laurits Munch-Petersens seneste film Over kanten.
De vil væk fra den indeklemte by, ud og fejre deres ungdom i den herlige natur. Men springet er større end det ser ud. Sladderen stortrives i det lille landsbysamfund og rygterne svirrer som flokke af sommermyg.
Den unge spiludvikler David (Jonatan Spang) er en lidt sart, men ukompliceret og ubekymret storbydreng, der lever højt på sin fantasi. Langt mere er robust er kæresten Freja (Christiane Schaumburg–Müller). Hun omsætter med kvindelig intuition naturkræfterne til saftig erotik.
Mens hendes krop kræver sin ret i de frodige omgivelser, hvor mennesket bliver uendeligt lille i mødet med vejr og vind, skrumper han sammen i angst.
Uden for storbyens trygge ramme begynder hans virkelighedsfornemmelse hurtigt at skride i mødet med øens voldsomme, til tider morderiske landskab.
Årsagen er ikke mindst den lokale alfa-han Roar (Alexander Willaume), som det unge par har hyret til at sætte ejendommen i stand. Han er alt det, som David ikke er – en handy-man og kanindræbertype, der slikker livet i sig som flødeis.
Samtidig hviler der en skygge over ejendommen. Den forrige ejer har kastet sig ud fra klinten. Var det selvmord eller blev han hjulpet på vej? Den efterladte, halvgale enke Veronika (Danica Curcic) sætter snart fut i Davids neurotiske tvangstanker, og et djævelsk spil kan begynde.
Over kanten er en ferm, ikke altid lige troværdig dansk gyserfilm. Nogle gange er David for langt ude og macho-Roar alt for klam, men skildringen af det lille samfundts undertrykte dæmoniske ondskab holder.
Det hele er smukt understøttet af Jan Pallesens paranoide fotografering af mannesker og natur og Peterpeters kontante musik.
Over kanten. Instruktion:Laurits Munch-Petersen og Jacob Ditlev. 95 minutter. Premiere i dag.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278