Per Morten Abrahamsen slog igennem i 80’erne som kompromisløs portrætfotograf. I »Lights and Plastic« presser han modellerne langt over grænsen.
Copenhagen photo festival
af Gert Poder
Råt, intimt, lokende, frastødende, men altid grænseoverskridende. Kendisser i vand til ørerne, nøgne kvindekroppe badet i lys.
Som fotograf er Per Morten Abrahamsen nøjagtig så kompromisløs som en eksperimenterende og søgende kunstner skal være.
Han slog igennem med portrætter af kendte erhvervs– og kulturpersonligheder for Månedsbladet PRESS. Nu udstiller han Lights and Plastic på Hans Alf Gallery i Holbergsgade som del af Copenhagen Photo Festival.
Det er en udstilling med to meget forskellige spor.
Det ene, Plastic, viser kendisser som skuespiller Tine Dyrholm, den gamle cykelrytter Ole Ritter, digteren Lise Malinovsky og andre nøgne, med hovedet i en vandfyldt plastikpose. Presset til det yderste, sårbare, udleveret til fotografens nåde og barmhjertighed.
I Lights leger Per Morten Abrahamsen med den nøgne kvindekrop, overmaler den med lys i et mørkt rum. Det er på én gang æstetisk og elektrisk – et sammenstød mellem den kødelige kærlighed og erotikkens inderste væsen.
Det er en både facisnerende og frastødende leg med den visuelle kultur, der invaderer vor privatsfære stadig mere påtrængende.
Per Morten Abrahamsen. Lights and Plastic. Copenhagen Photo Festival, Hans Alf Gallery, Holbergsgade 13, København. Til 7. juli.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278