Den første flyvemaskine med roterende vinger, som opnår stor udbredelse i 1920’erne, bliver autogyroen, som drives af en normal propelmotor.
Den 26. juni 1936 foretages den første succesfulde testflyvning af Focke-Wulf Fw 61, verdens første praktisk anvendelige helikopter.
Princippet med roterende vinger til at skabe opdrift i stedet for faste vinger har været kendt siden flyvningens barndom, og blandt andet den danske flypioner Ellehammer har i starten af 1900-tallet udviklet maskiner, der kan løfte sig fra jorden ved hjælp af motordrevne rotorer.
Datidens primitive teknologi gør det imidlertid umuligt at gøre disse maskiner stabile og brugbare til praktiske formål. Den første flyvemaskine med roterende vinger, som opnår stor udbredelse i 1920’erne, bliver autogyroen, som drives af en normal propelmotor og holdes oppe af en frit roterende rotor, der drives af vindmodstanden.
Først i 1930’erne er teknologien blevet så fremskreden og styretøjet så præcist, at det er muligt at bygge en egentlig helikopter. Fw 61 er designet af den tyske professor Henrich Focke på ordre fra det nazistiske rigsluftministerium (RLM).
Fockes design ligner ikke en moderne helikopter, men minder meget om de tidligere autogyros med en almindelig flykrop og en motordrevet rotor på hver side. Efter mere end et års arbejde på den første prototype, kan Fw 61 gennemføre den første succesfulde testflyvning den 26. juni 1936.
På trods af succesen formår det gennemkorrupte RLM ikke for alvor at videreudvikle Fockes design. Frem til Nazi-tysklands sammenbrud i 1945 bliver der kun bygget ganske få tyske helikoptere. I mellemtiden er andre lande kommet langt foran:
Allerede i 1932 har Sovjetuionen bygget TsAGI-1-EA, den første helikopter af moderne enkelt-rotor design, og i 1940 følger den russisk-amerikanske ingeniør Igor Sikorsky op med sin VS-300, verdens første rigtige helikopter med det design, vi kender i dag.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278