21 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Olympiske idealer under økonomisk pres

Olympiske idealer under økonomisk pres

Tirsdag, 14. august, 2012, 11:24:42

Den moderne olympiske bevægelse bygger på idealerne om fred, lige­stilling, sundhed og bære­dygtighed. Det gælder ikke legenes sponsorer.

Coca-Cola er berygtet for at bruge union-busting for at knække lokale fagforeningers rettigheder. Dette foto er fra en demonstration mod union-bursting i Manila, Filipinerne, mod hotelgiganten Hyatt.
asianfoodworkers.net

Søndag døde den olympiske ild langsomt ud for øjnene af 80.000 tilskuere på Londons Olympiske Stadion og milliarder af tv-seere verden over.

På overfladen står OL 2012 tilbage som en sportslig og økonomisk succes. Men stadig flere idrætsudøvere, borgerrettighedsgrupper, fredsbevægelser og miljøorganisationer sætter spørgsmålstegn ved, om legene kan leve op til de idealer, der er den olympiske bevægelses grundidé.

De kritiserer den internationale olympiske komité IOC for at sætte penge over legenes formål: At arbejde for fred, ligestilling mellem kønnene, fysisk sundhed og et bæredygtigt miljø.

Forurening

En af de organisationer, der kritiserer IOC for at sælge ud af det olympiske charters grundidé er Athletes Against Dow Chemicals.

Den er dannet af aktive og tidligere sportsfolk i protest mod, at IOC i 2010 gav kemigiganten Dow Chemicals lov til at købe sig ind i OL’s hovedsponsor-program, TOP VII.

I et åbent brev påpeger de blandt andet, at Dow Chemicals er blevet udpeget til USA’s næstværste udleder af giftgasser af det amerikanske statsorgan Enviromental Protection Agency (EPA).

Dow Chemicals eller dets datterselskaber er blandt andet dømt for at afprøve farlige kemikalier på studerende og fanger uden at informere dem om risikoen, for sløset afprøvning af kunstige bryster og for massive udledninger af farlig kemi.

Det passer ifølge organisationen dårligt med, at OL ifølge sit charter skal »tilskynde og støtte tiltag der beskytter idrætsfolks sundhed«.

Fred og ligestilling

Et andet af OL’s hovedformål er at arbejde for fred mellem medlemmerne af den olympiske familie.

Men ifølge Athletes Against Dow Chemicals har 10 ud af sponsorprogrammetTOP VII’s 11 virksomheder  store kontrakter med amerikansk militær.

Det drejer sig ud over Dow Chemicals blandt andet om General Electric, BP, Procter and Gamble, Samsung, Coca-Cola, Panasonic og Omegas ejer The Swatch Group.

De 11 sponsorer har også mere end svært ved at leve op til det olympiske mål om at fremme ligestilling gennem idræt.

Der sidder fire kvinder ud af 16 medlemmer i General Electrics bestyrelse, ingen i BP, Panasonic eller Samsungs, to ud af 17 i Coca-Cola og tre ud af 14 i McDonalds.

Og blandt sine egne medlemmer har Saudi Arabien et direkte forbud mod, at kvinder deltager i idrætskonkurrencer.

Fede sponsorater

Som omtalt i Arbejderens artikel »Fede tider i London« den 1. august har det vakt opsigt at IOC har årelange sponsorkontrakter med Coca-Cola, McDonalds og slikproducenten Cadbury.

Dels har OL i sit charter som mål at arbejde for sundhed, dels har IOC i forbindelse med de seneste olympiske lege forpligtet sig til at støtte kampen mod den fedme­epidemi, der især rammer børn og unge.

OL’s ældste sponsor, Coca-Cola, har været med siden 1928. Selskabet står i Indien under anklage for at ødelægge landsbyer og landområder gennem overforbrug og forurening af vand. Det er des­uden kendt for sine »union-busting« metoder, hvis formål er at ødelægge lokale faglige organisationer.

En undersøgelse i 2011 af McDonalds ægleverandør, Sparboe Farms – USA’s femtestørste ægproducent – viste fotos af døde rotter, insekter og kyllinger, samt flere domme for dyremishandling.

IOC har hidtil afvist enhver kritik af sine hovedsponsorer, og blandt andet kaldt Dow Chemicals for en ansvarlig og troværdig virksomhed.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


14. aug. 2012 - 11:24   03. sep. 2012 - 11:01

Kulturpolitik