20 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Kløe i oprøret

Billedkunstneren Kirsten Ruth

Kløe i oprøret

Motivationen har altid ligget i oprøret og magten til flertallet. Fra på fredag udstiller Kirsten Ruth sin grafiske serie, "Alderdomsoprøret", i Café Oskar, Aarhus.

Kirsten Ruth Bjerre Mikkelsen, billedkunstner, grafiker og forfatter, er altid gået i brechen for kvindelige kunstneres forhold. Hun er idag 77 år og bor i Aarhus.
FOTO: Kit Aastrup
1 af 1

Det klør stadig i de røde strømper, hvis billedkunstneren Kirsten Ruth Bjerre Mikkelsen hører, at kvinder bliver diskrimineret som kunstnere, i hjemmet eller i politik. I det hele taget klør det i hendes retfærdighedssans og trang til oprør, når ældre eller svages forhold bliver forringet. Denne trang har hun skildret i sine billeder om ”Alderdomsoprøret”, som bliver udstillet i Café Oskar i Aarhus fra den 9.oktober.

I det hele taget klør det i hendes retfærdighedssans og trang til oprør, når ældre eller svages forhold bliver forringet.

Kirsten Ruth er uddannet grafiker fra Det Jyske Kunstakademi i Aarhus i 1960’erne. Hun er også forfatter til en række bøger udgivet på det Århusianske forlag KLIM.

”Alderdomsoprøret” er en hel fortælling om ældre, der ikke bare vil sættes uden for samfundet. I stedet for at sidde på værelserne og græde i ensomhed, gør de oprør. Hele grafikserien er på 14 sort/hvide billeder, og Kirsten Ruth Bjerre Mikkelsen har lavet dem i 1970.

- Serien er blevet aktuel igen med den nedskæringspolitik, vi ser i dag. Det er en parallel til situationen i 1970. Det er bare endnu grovere nu end dengang, konstaterer Kirsten Ruth.

Kirsten Ruth er født i 1937 i Hjørring. I hjemmet i Vendsyssel fortalte moderen mange historier, og faderen læste ofte op af den store bogsamling med romaner og tragedier af Dickens, Oehlenschläger og Henrik Hertz. Faderen var også modstandsmand. Alt dette gav næring til den fantasi Kirsten Ruth siden hen skulle øse af i sine bøger og billeder.

Barnets oprør mod lægerne

Kirsten Ruths første bog var en tegneserie med titlen ”Mor”. Som fem-årig var hun indlagt på hospital, men dengang var børn indlagt uden forældrene ved siden. De måtte ikke engang komme på besøg. Lægerne frarådede den gentagne sorg og gråd, der ville følge af at sige farvel til forældrene efter et besøg.

Men Kirsten Ruth protesterede gennem sin tegneserie.

- Jeg ville have min mor. Mine mostre kom, men de var kun ”anden klasses” for mig i den situation, fortæller Kirsten Ruth.

Egentlig skulle hun have været børnehave lærerinde.

- Men jeg blev ”losset ud ” af børnehave seminariet, fordi jeg satte spørgsmålstegn ved forstanderindens, Frøken Margrethe Jørgensens, foredrag, siger Kirsten Ruth med stolthed i blikket.

Pædagogen byttet ud med grafikeren

Efter børnehaveseminariet kom Kirsten Ruth fra asken i den gode ild, som hun selv udtrykker det. Hun deltog i kurser hos Broby Johansen, kunsthistoriker og kommunist. Gennem Samarbejdet af Arbejdere og Akademikere, SAA, udstillede Kirsten Ruth på arbejdspladser og ved store møder. Hun samarbejdede med kunstnere som Peter Peitersen og Thomas Kruse om dette.

I 1960’erne var hun elev og senere lærer på Studsgades Akademi i Aarhus. Her handlede det om at lære at male, men Kirsten Ruth ville hellere lave grafik. 

Rundt i stuen hos Kirsten Ruth kan man se andre ”spor af oprør”. Hendes billede, ”Tretten til bords ” (1990), har som motiv en kvindefrokost, hvor der bliver skålet og skrålet. Titlen refererer til overtroen om at tretten til bords betyder ulykke. Ved nadveren hos Jesus var de alle mænd, men på Kirstens billede er alle kvinder.

På spørgsmålet om hvad der driver Kirsten Ruth i valg af motiver, svarer hun uden tøven,

- Oprøret og magten til flertallet!

Kirsten Ruth er meget optaget af 1700-tallet med dets borgerlige revolutioner, hvilket ofte er baggrund for hendes romaner.

Kvindelige kunstnere skal frem

Kirsten Ruth er altid gået i brechen for kvindelige kunstnernes forhold. For hende har det ikke været nok, at kvinderne udstillede lige så meget som mændene, og at der var lige så mange kvinder som mænd på kunstakademierne. Der kunne ikke være tale om ligestilling, så længe tildeling af legater og indkøb fra Statens Kunstfond stadig havde et overtal mænd. Kirsten Ruth er citeret her for i jubilæums skriftet ” 100 års Øjeblikke ” fra Kvindelige Kunstneres Samfund (2014).

Sammen med datteren Trine Bjerre Mikkelsen har Kirsten Ruth nogle fælles projekter med børnebøger. Kirsten Ruths illustrationer bliver brugt i bøgerne, der udgives på Forlaget Den Lille Delfin, og flere bøger er på vej.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


09. okt. 2015 - 07:15   09. okt. 2015 - 07:20

Billedkunst

kb@arbejderen.dk
Kirsten Ruth Bjerre Mikkelsen

Kirsten Ruth Bjerre Mikkelsen er uddannet maler og grafiker fra Det Jydske kunstakademi, Aarhus.

Debut på Charlottenborg i 1962.

Hun har haft mange illustrationsopgaver, for eksempel af græske eventyr, tekster af bl.a. Svend Åge Madsen, James Joyce og N.V. Gogol. Hun er tidligere medlem af Billedkunstnernes Forbund, Kvindelige Kunstneres Samfund og sammenslutningerne ’Zodiac’ og ’Guirlanden’.

Siden 1994 har hun udgivet romaner med historiske emner på forlaget KLIM. Senest "Fortællingen om Cezil".