09 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

En kartoffel i min have

En kartoffel i min have

Torsdag, 20. maj, 2010, 10:14:27

Den peruvianske film »faustas perler« drejer nænsomt omkring myter verden og virkelighed, -smerte og glæde, håb og fortvivlelse, mellem at visne eller at vokse.

En kartoffel i min have
Sunrise Film
¬Den sky, livsangste Fausta åbner ¬forsigtigt et vindue ud til bazarens ¬myldrende liv, før hun lukker husets ¬gæster ind

­Af Gert Poder

Den purunge pige sætter sig ­på hug, fører en hånd op i sit ­underliv og roder lidt rundt. ­Snart ligger en ting for hen­des fødder. Det er en kartof­felspire.

­Før det har hendes mo­ders sunget på quechua, inka­ernes gamle sprog, om hvor­dan hun blev voldtaget under ­Perus borgerkrig i 90’erne. ­Om hvordan de myrdede ­hendes elskede mand, Josefa, ­og tvang hende til at æde ­hans afskårne lem.

­– Deres pikke og hænder ­ødelagde mit skød. Det må du ­aldrig glemme, synger mode­ren sin sorg ud.

­Og så dør hun. Tilbage sid­der Fausta (Magaly Solier), ­et ung kvinde i chok, sorg og ­elendighed, ramt la teta asu­stada, den skræmte pat. My­ten siger, at hun er syg, fordi ­hendes mor ammede hende i ­sorg over sin nedværdigelse.

Voldtægt og smerte
­Den peruvianske filminstruk­tør Claudia Llosas anden film ­The Milk of Sorrow (sorgens ­mælk) tog sidste år Guldbjør­nen på Berlin Film Festival, ­vandt som bedste film og bed­ste hovedrolle i Montreal og ­blev nomineret til en Oscar ­for bedste udenlandske film.

­Den skiller sig gennem ­tema, fortælling, billeder, mu­sik og skuespil klart ud fra ­gængse film om vold og dets ­ofre.

­Nu er filmen langt om læn­ge kommet til Danmark un­der titlen »Faustas perler«.

­Det er en film med mange ­lag, tydeligst i mødet mellem ­to kulturer – det oprindelige ­bjergfolk, der taler gennem ­de ældgamle myter og den ­hvide overklasses moderne ­hverdag.

­Som kartoflen i Faustas liv­moder. I Andes-bjergene har ­den været dyrket som en hel­lig plante i mindst 3000 år.

­Det er folkets plante, sym­bolet på højlandets nøjsom­me liv. Når kvinder bliver gift, ­skal de stadig skrælle en stor ­kartoffel fra top til tå uden at ­skrællen brister.

­Fra myte til hverdag
­
Historien om Faustas perler ­foregår i det moderne Lima. ­Et sted op ad de fattiges ­skrænter bor Faustas med sin ­familie.

­Hun er flyttet ind hos sin ­onkel med sin mors indsvøb­te lig, som hun opbevarer, ­indtil det kan begraves i hjem­byen, langt væk i bjergene.

­Fausta er angst for alt – for ­mænd, for livet, men mest af ­alt for at ende som sin mor. ­Derfor har hun anbragt en ­indtørret kartoffel i sin ske­de, et gammelt kneb for at ­undgå voldtægt.

­– Det modbydelige skal ­forhindre det modbydelige, ­forklarer hun sin onkel, der ­har taget hende til læge, fordi ­hun hele tiden besvimer.

­Imens vokser kartoflen ­dér inde i hendes våde grotte, ­spirer og gror, for naturen lyt­ter ikke til ammestuehistori­er om sorg og voldtægt.

­Onklen forsøger desperat ­at få styr på sin forskræmte ­nieces tanker, samtidig med ­at han forbereder sin datters ­bryllup. Først skal han af med ­liget af Faustas mor.

­Så Fausta må arbejde og ­får plads hos den berømte, ­neurotiske hvide pianistinde ­Aida (Susi Sanchéz). Hendes ­hu ligger midt i, men alligevel ­fornemt tilbagetrukket fra ba­zarens myldrende liv.

­Perler og planter
­
Mødet mellem den hvide, ­selvstændige kvinde og den ­naive Fausta er filmens om­­drejningspunkt. Hvordan hi­storien udvikler sig og hvor ­perlerne kommer ind, bør ­man selv erfare.

­Claudia Llosas instruk­tion, Selma Mutals ånde­agtigt minimalistiske musik, ­fotograf Natasha Braiers ­hypnotisk skønne billeder og ­Magaly Soliers på én gang pa­ranoide og konkrete spil er af ­en anden verden.

­Fem minutter inde i filmen ­hader man alle mænd og de­res uregerlige kønsorganer. ­For halvanden time senere at ­livet i dets mangfoldighed.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


20. maj. 2010 - 10:14   03. sep. 2012 - 10:50

Film