26 Apr 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Securitas skal udskrive bøder i Aarhus-busser

Billetkontrol er udliciteret

Securitas skal udskrive bøder i Aarhus-busser

Midttrafik har valgt Securitas til opgaven med at kontrollere billetter i bybusserne i Aarhus. Det private vagtselskab kan spare Aarhus Kommune for 4,4 milllioner kroner årligt, lyder det fra trafikselskabet.

Passagererne i bybusserne i Aarhus skal fra den 1. marts vise billetter til ansatte i vagtselskabet Securitas.
FOTO: PN
1 af 1

Det bliver vagtselskabet Securitas, der fra 1. marts 2014 og to år frem skal tjekke om pasagererne i busserne i Aarhus har betalt for køreturen.

Det besluttede bestyrelsen i Midttrafik i sidste uge.

I en pressemeddelelse gør bestyrelsen opmærksom på, at det private vagtselskab kan udføre opgaven til en pris, der årligt ligger 4,4 millioner kroner under den pris, det ville koste, hvis Midttrafik selv skulle stå for kontrollen. Også selvom Midttrafik i kontrakten med Securitas stiller krav om, at "der skal laves billetkontrol i mindst 36.000 busser om året – og i øvrigt med samme kvalitet og service som da Midttrafik selv udførte billetkontrolopgaven."

Gad vide om Midttrafik har betalt G4S en overpris for deres indsats?

Kirsten Normann Andersen, formand FOA Aarhus 

Den store besparelse undrer FOA Aarhus.

- Det er et overraskende tal, fordi det svarer til cirka halvdelen af lønbudgettet for det oprindelige kontrollørkorps, som ikke fik nogen særlig høj løn. Så spørgsmålet er om Midttrafik regner en masse andre udgifter end kontrollørløn med, når de beregner deres egne udgifter til billetkontrol, siger formand Kirsten Normann Andersen til Arbejderen.

Siden den 1. august har Midttrafik betalt et andet vagtselskab, G4S, for at supplere selskabets egne kontrollanter.

Tæt på kollaps

Det blev Midttrafik tvunget til, fordi billetkontrollen var nær det totale kollaps.

Trafikselskabet havde i en længere periode haft problemer med at leve op til kontrakten med Aarhus Kommune, fordi blot en tredjedel af kontrolkorpset var i sving. Resten var part i fyringssager og andre faglige tvister med Midttrafik.

Ifølge Arne Lægaard, formand for Midttrafiks bestyrelse, betyder indsatsen fra G4S øgede billetindtægter på mellem otte og ni millioner kroner mere i år end i 2012.

At Midttrafik alligevel har valgt et andet selskab, skyldes ikke, at man har været utilfreds med G4S, forsikrer Arne Lægaard.

- De har ydet en imponerende indsats. Men i et udbud er der desværre kun én vinder, og det blev ikke G4S denne gang, selvom de har klaret opgaven til et 12-tal, siger han.

FOA stiller spørgsmål

Fravalget af G4S får Kirsten Normann Andersen til at spørge, om vagtselskabet nu også var så fantastiske, som Midttrafik fremstiller det.

- Det er da interessant, at Midttrafiks bestyrelse har valgt Securitas, når direktionen har præsenteret G4S, som et firma, der har løftet dansk billetkontrol til nye højder. Jeg må indrømme, at spørgsmålet om, hvorvidt Midttrafik har betalt en overpris for deres indsats trænger sig på, lyder det fra FOA-formanden.

Arbejderen forsøgte for otte dage siden for første gang at komme i kontakt med Midttrafiks bestyrelsesformand og de to næstformænd. Forsøget er blevet gentaget, uden at nogen af dem har reageret.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


18. dec. 2013 - 09:53   18. dec. 2013 - 14:00

Udlicitering

noc@arbejderen.dk