22 Dec 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

Aktivister lænker sig fast i lufthavnen

Aktion mod udvidelse af Københavns Lufthavn

Aktivister lænker sig fast i lufthavnen

Københavns Lufthavn vil bruge 20 milliarder kroner på at udvide lufthavnen, så man kan tiltrække flere fly og ti millioner ekstra passagerer. Folketinget må stoppe udvidelsen, lyder kravet fra klimabevægelsen Extinction Rebellion, der fredag aktionerede i lufthavnen.

Klimabevægelsen Extinction Rebellion aktionerede fredag i Københavns Lufthavn mod udvidelsen af lufthavnen.
FOTO: XRDK
1 af 1

"Meddelelse til alle passagerer: Ejerne af denne lufthavn vil – til trods for vores klimanødsituation – udvide denne lufthavn imod al fornuft. Vi må handle nu for at stoppe dem!"

På seks forskellige sprog lød denne besked ud af en højtaler i Københavns Lufthavn til de rejsende til og fra lufthavnen.

Det er stik imod regeringens egen klimahandlingsplan at udvide lufthavnen for at tiltrække endnu flere fly og passagerer.
Jakob Scriver, Extinction Rebellion

Med denne falske lufthavnsmeddelelse forsøgte klimaaktivister fra Extinction Rebellion at stoppe driften i Københavns Lufthavn.

Fire aktivister har med håndjern lænket sig fast til et af de indvendige "hegn" i lufthavnen.

Andre aktivister deler løbesedler ud til forbipasserende i lufthavnens ankomsthal.

Regeringen undergraver sin klimaplan

De i alt 15 aktivister har hverken kuffert, boardingpas, solbriller eller badebolde med sig. De er ikke kommet for at nå en flyver, men derimod for at protestere mod planerne om at udvide lufthavnen for milliarder af kroner. Aktivisterne har medbragt skilte med teksten "We are fighting for climate justice" og "Cancel airport expansion".

– Vi aktionerer mod planerne om at udvide lufthavnen. Det er stik imod regeringens klimahandlingsplan at udvide lufthavnen for at tiltrække endnu flere fly og passagerer. Lufthavnen er delvist ejet af finansministeren. Regeringen bør bruge sin indflydelse i selskabet på at stoppe udvidelsesplanerne, siger talsperson for Extinction Rebellion Jakob Scriver til Arbejderen.

Aktivisterne håber på at lægge pres på politikerne og få dem til at gribe ind og stoppe udvidelsen.

– Udvidelsen af lufthavnen er en politisk beslutning, som forudsætter en tilladelse fra staten. Udvidelsen kræver en formel godkendelse fra Folketinget. Det er stadig muligt for Folketinget at stoppe udvidelsen, hvis den politiske vilje er til stede. 

Den danske stat ejer 39,2 procent af aktierne i Københavns Lufthavn. Også pensionskoncernen ATP ejer en mindre del af lufthavnen.

– Vores skatte- og pensionspenge skal ikke bruges til at ødelægge klimaet. Lufthavnen er delvist ejet af staten og ATP, dermed os allesammen. Især ATP burde tænke langsigtet. Flytrafik er ikke fremtiden. Derfor bør et pensionsselskab selvfølgelig ikke sætte penge i udvidelse af en lufthavn, uddyber Jakob Scriver.

Københavns Lufthavn vil udvide lufthavnen med 80.000 kvadratmeter for at gøre plads til 40 millioner passagerer årligt. Der skal bygges flere parkeringspladser, passagerområdet i lufthavnen skal gøres større, og der skal gøres plads til, at flere fly kan lande og lette.

Udvidelsen af lufthavnen løber op i 20 milliarder kroner.

Men faktisk tyder meget på, at udvidelsen slet ikke er nødvendig. Efter ti år med flere og flere passagerer i de danske lufthavne bød 2019 på stilstand. Faktisk faldt antallet af passagerer til 30.256.703 rejsende i 2019. Det var 41.828 færre rejsende end i 2018, oplyser Københavns Lufthavn.

Et grønt projekt?

Ifølge Københavns Lufthavns hjemmeside sker udvidelsen, fordi det er "… vigtigt, at vi som én af Europas mest effektive lufthavne får rammerne til at omstille os til fremtiden. Det gør vi blandt andet ved at sikre den nødvendige kapacitet til passagerer og flyselskaber, men også ved at gøre plads til større og bedre fly. Fly der støjer mindre og udleder mindre CO2 end ældre modeller."

Den unge klimaaktivist Jakob Scriver undrer sig over lufthavnens forsøg på at fremstille udvidelsen som et grønt projekt:

– Det er interessant, at lufthavnen forsøger at greenwashe udvidelsen til at være et projekt, der er godt for klimaet. Flytrafik er ikke godt for klimaet, og bæredygtig flyvning findes ikke, understreger han.

Netop flyvning er ekstra skadeligt for klimaet, fordi udledningen af klimagasser sker højt oppe i atmosfæren. Herudover belaster fly klimaet med andet end CO2 – eksempelvis ozon og metan.

Klimaaktivisterne nåede kun at aktionere i kort tid, før den "grønne" lufthavn tilkaldte politiet, der greb resolut ind med en stor tang og bed håndjernene over og eskorterede klimaaktivisterne ud ad lufthavnen efter at have taget billeder af aktivisterne og deres id.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


24. jan. 2020 - 13:16   27. jan. 2020 - 09:36

Klima

ml@arbejderen.dk