07 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Flere og flere østeuropæiske busser kører turistture i København

Bagsiden af Wonderful Copenhagen

Flere og flere østeuropæiske busser kører turistture i København

Når København skal vises frem for turisterne, bliver de ofte kørt til Den Lille Havfrue og Amaliehaven af en østeuropæisk chauffør med en knap så rosenrød fortælling. Han arbejder sjældent på en dansk overenskomst. Og busselskabet snyder ofte med moms.

Bruno Gisi, brancheformand for turist- og handicapchaufførerne, sætter en flyer i forruden på en østeuropæisk bus for at fortælle om danske løn- og arbejdsforhold.
FOTO: Morten Larsen
1 af 1

– Prøv at se her!

Faglig konsulent hos 3F Chaufførernes Fagforening i København, Bo Weye Hansen, hiver sin mobiltelefon op af lommen og klikker sig ind på Google Earth. Han vil vise en af de ruter, som østeuropæiske chauffører hver uge kører i en tom bus for at komme til Danmark.

Det er utroligt, at det kan betale sig at lade en helt tom turistbus køre næsten 1500 kilometer. Det er skidt for klimaet, og det er skidt for det danske løn- og arbejdsmiljø.
Bo Weye Hansen, 3F Chaufførernes Fagforening i København

– På kortet kan du se, hvor langt der er fra Lublin i Polen til København. Det er altså en tur på 1482 kilometer. Det er utroligt, at det kan betale sig at lade en helt tom turistbus køre næsten 1500 kilometer. Det er skidt for klimaet, og det er skidt for det danske løn- og arbejdsmiljø. For den eneste grund til, at det kan betale sig, er, at chaufføren ikke får den samme løn og ikke er sikret de samme rettigheder som hans danske kollega, forklarer Bo Weye Hansen til Arbejderens udsendte.

Morten Larsen

I dag er chaufførernes faglige konsulent på overarbejde. Han skal sammen med fagforeningens projektmedarbejder, Kamilla Lind Kjærsgaard, og brancheformand for turist- og handicapchaufførerne, Bruno Gisi, på aftentur for at møde østeuropæiske chauffører. 

Køreturen er fast rutine. Hver anden uge kører fagforeningen ud i København for at få et overblik over, hvor mange busser med østeuropæiske nummerplader der er i byen. 

– Formålet er at finde ud af, hvor mange østeuropæiske busser der kører rundt i København. Kun på den måde kan vi få et nogenlunde overblik over problemets omfang. Og så er vores formål at prøve at komme i snak med chaufførerne og høre om deres løn- og ansættelsesvilkår – og fortælle dem om, hvilke forhold de burde arbejde under og om vores fagforening og nødvendigheden af at være organiseret, forklarer Bruno Gisi.

EU tillader cabotagekørsel

Det er EU's såkaldte cabotagedirektiv, der giver busser fra eksempelvis Polen, Bulgarien, Rumænien, Estland, Letland og Litauen ret til at køre ind og ud af Danmark. Direktivet er en central del af EU's indre marked, der skal sikre, at varer og personer kan bevæge sig frit over grænserne i EU.

EU's cabotageregler åbner op for, at en udenlandsk bus kan køre i Danmark i op til tre måneder ad gangen til lønninger langt under de danske.

– EU's cabotageregler åbner op for, at en udenlandsk bus kan køre i Danmark i op til tre måneder ad gangen til lønninger langt under de danske. Udenlandske chauffører er velkomne. Men det skal være på danske løn- og overenskomstvilkår, understreger Bruno Gisi.

De sidste par år har 3F oplevet, hvordan flere og flere turistbusser med nummerplader fra især Litauen, Polen og Estland har indtaget vejene i København. De østeuropæiske busser er hyret ind af såkaldte incoming-bureauer, som tilbyder sightseeing-pakker i København til krydstogtsskibe og rejseselskaber samt kører turister til og fra lufthavnen og til hoteller i København.

Fagforeningen og turistbussernes brancheforening mistænker de østeuropæiske vognmænd for ikke at betale moms. Samtidig betaler den polske vognmand meget lavere lønninger til sine chauffører, end chauffører på danske overenskomster får.

– Kørslen med turister er præget af snyd med moms, pres på løn- og arbejdsvilkår og manglende lovpligtig registrering. Derfor går 3F i aktion mod snyd og piratkørsel sammen med arbejdsgiverne. Det er vores medlemmers job, der er på spil. I virkeligheden er det her lang hen ad vejen en opgave for politiet og Skattestyrelsen at tjekke, om de udenlandske busselskaber snyder, siger Bo Weye Hansen.

– Vi har set eksempler på chauffører, der får 800-1300 euro om måneden. Det er cirka en tredjedel af, hvad en dansk chauffør tjener. På vores seneste tur talte jeg med en lettisk chauffør. Han fik 1280 euro om måneden og boede sammen med syv andre chauffører i en lejlighed i Ørestaden. De østeuropæiske chauffører arbejder i fem uger og er hjemme i en uge. Hvis de brokker sig, bliver de fyret. Det er ren menneskehandel. Chaufførerne er en slags daglejere uden rettigheder, og de bliver hyret fra job til job, fortæller Bruno Gisi til Arbejderen.

Så kører bussen …

Vi går sammen ned i gården, hvor fagforeningens minibus holder parkeret.

Bussen er pakket med flyers på engelsk, polsk og estisk. Bruno sætter sig bag rattet og Bo ved siden af ham.

Morten Larsen

Den lille gruppe fagforeningsfolk ved præcis, hvor de skal hen. Vi sætter kursen mod Amager. Her ligger lufthavnen og en række store hoteller. Men allerede ved Tivoli ser vi de første busser med østeuropæiske nummerplader. 

Køreturen er fast rutine. Hver anden uge kører fagforeningen ud i København for at få et overblik over, hvor mange busser med østeuropæiske nummerplader der er i byen. 

Bruno peger busserne ud. To ud af tre busser har han set før.

– Dem kender vi. De er gamle kendinge. De her busser bliver hyret til at køre eksempelvis kinesiske turister eller amerikanske turister fra et krydstogtsskib på en sightseeingtur, der ender i Tivoli, fortæller Bruno Gisi.

På Vestamager drejer den faglige 3F-bus ned ad en lille sidevej. Her holder en bus med estiske nummerplader.

Pludselig kommer bussens chauffør gående med en pose med madvarer. Han vil ikke have taget billeder eller snakke med de fagligt aktive.

– Det styrker vores mistanke om, at chaufførerne sover i bussen. Klokken er 19.30, og han kommer gående med en pose madvarer og skal ind i sin bus, siger Kamilla Lind Kjærsgaard.

Fagforeningen mistænker chaufførerne for at bo under kummerlige forhold eller sove i busserne, når de er i Danmark.

Få hundrede meter derfra holder en bus med litauiske nummerplader. Bussen er indrettet med et soverum til chaufføren på siden af bussen.

Lidt længere fremme ligger et lille hus. Udenfor holder flere busser med polske og litauiske nummerplader. 3F'erne vælger ikke at gå ind. De skriver adressen ned og kører videre.

– Det var i samme område, at vi oplevede, hvordan et polsk firma skiftede dæk på en bus, da vi var herude sidst. Der er meget, der tyder på, at den sociale dumping er sat i system med huse til chaufførerne og østeuropæiske firmaer, der servicerer busserne, fortæller Bo Weye Hansen.

Vi kører videre ud til lufthavnen. Her holder fire polske busser, en lettisk og en litauisk.

– Der er flere gamle kendinge. Den ene bus anmeldte vi i juni måned for ikke at være momsregistreret. Den kører åbenbart stadig i Danmark, konstaterer Bo Weye Hansen.

De østeuropæiske turistbusser kører til fornemme adresser. Foran Bella Sky holder fem hvide Olex-busser med lituaiske nummerplader. Den ene af busserne – der ligner de andre til forveksling – har ikke noget logo/navn på.

– Det er da underligt. Turistbusser plejer da at gøre reklame for sig selv, undrer fagforeningsmanden sig.

Timeløn på 19 euro og ni timers arbejde uden hvile

I Sydhavnen møder 3F'erne to chauffører, der vil snakke.

Den ene chauffør forklarer, at han arbejder på timeløn og får 19 euro i timen. Han arbejder ni timer ad gangen uden hvil. I Danmark har chauffører ret til en halv times hvil, når de har kørt fire og en halv time.

Chaufføren arbejder i cirka tre uger ad gangen – otte dage i Danmark, otte dage i Sverige og otte dage i Norge. Han kører kinesiske turister for et rejseselskab. I morgen kører han til Sverige og derfra hjem til sin familie i Estland, fortæller han.

Da fagforeningens lille minibus igen sætter kursen mod 3F Chaufførernes Fagforening i København, er næsten 30 østeuropæiske turistbusser blevet registreret, og de fleste af dem har fået en folder i forruden om de danske overenskomster og fagforeninger.

Hjemme igen fortsætter kampen mod social dumping. 3F-chaufførerne samarbejder med både taxachauffører og limousinechauffører om at få et overblik over omfanget af den sociale dumping.

Sammen har de oprettet facebookgruppen STOP Udenlandske Turistbussers Cabotage Kørsel i Dk, hvor alle kan indberette østeuropæiske busser. På den måde kan de få et overblik over, hvilke selskaber der opererer i Danmark, og hvor lang tid deres busser er i Danmark ad gangen.

Samarbejder med arbejdsgiverne

Ikke kun de danske chauffører, men også de danske busvognmænd mærker det hårde pres fra især østeuropæiske busser.

Derfor arbejder Chaufførernes Fagforening under 3F tæt sammen med brancheforeningen Dansk PersonTransport (DPT) i kampen mod social dumping.

– Det siger sig selv, at hvis de ikke betaler moms og ikke giver chaufførerne den samme løn og de samme rettigheder til eksempelvis hvile i en ordentlig seng, så kan de tilbyde ture til langt under halvdelen af, hvad vi kan. Det kan vi ikke konkurrere med, siger direktør i Dansk PersonTransport, Michael Nielsen, til Arbejderens udsendte.

– Første gang vi lagde mærke til, at der var noget galt, var i 2017, hvor vi så flere og flere busser i København med østeuropæiske nummerplader. Samtidig oplevede de danske turistbusser, at der blev færre og færre turistkørsler i hele hovedstadsområdet.

– De udenlandske busvirksomheder bliver hyret af incoming-bureauer og står for mere og mere af kørslen med de udenlandske turister, der typisk ankommer med fly eller krydstogtskib. Incoming-bureauerne hyrer de udenlandske busvirksomheder til priser, der ligger 40-50 procent under, hvad det koster at benytte en dansk busvognmand, forklarer Michael Nielsen.

De lavere priser er mulige, fordi der snydes med momsen og betales lønninger alt efter, hvor chaufførerne kommer fra – eksempelvis Estland, Letland, Litauen og Rumænien, som er på et meget lavere niveau end i Danmark.

Især i Storkøbenhavn har de østeuropæiske busser og chauffører overtaget det meste af sightseeingkørslen. Og problemet spreder sig nu også til de andre byer, hvor krydstogtskibene anløber, eksempelvis Aarhus.

– De udenlandske busser er også begyndt at køre eksempelvis børn og unge til fodboldstævner, som hidtil er blevet kørt af lokale vognmænd.

Indberetter busser

Brancheorganisationen registrerer konsekvent de østeuropæiske busser og politianmelder dem, de ikke kan finde i momsregistret.

– Sammen med fagforeningen oprettede vi en facebookgruppe og bad chauffører og fagligt aktive indberette, hver gang de så en østeuropæisk bus. Vi fik en masse billeder og nummerplader. På den måde kunne vi observere busserne kontinuerligt. Vi fandt ud af, at mange af busserne – i alt 371 – var i Danmark en til tre måneder ad gangen, forklarer Michael Nielsen.

Det var i 2017, at 371 turistbusser i Storkøbenhavn var indregistreret med østeuropæiske nummerplader. Siden er antallet af østeuropæiske busser fordoblet år for år. I 2018 var tallet cirka 700, og i 2019 er der foreløbig registreret cirka 1200.

Efter pres fra DPT og fra fagbevægelsen gennemførte Skattestyrelsen en kontrolaktion i 2018. De tjekkede 20 busser og seks chauffører. Kun lidt over en tredjedel af busserne og chaufførerne var momsregistreret.

Michael Nielsen sætter sig ved sin computer og går ind på Virk.dk, hvor man kan finde de virksomheder, der er momsregistreret i Danmark. Han prøver at søge på et par af de store udenlandske busselskaber. 

Morten Larsen

– Hvis ikke busselskabet er momsregistreret i Danmark, så betaler de sandsynligvis ikke moms. Derfor politianmelder vi dem. Så må politiet foretage en nærmere efterforskning af firmaet. Men det går meget langsomt. Vi politianmeldte en række østeuropæiske selskaber i juni. Vi har netop fået en tilbagemelding fra politiet, der oplyser, at de har bedt Skattestyrelsen komme med en udtalelse.

I 2017 begyndte chauffører og vognmænd at indsamle dokumentation for udenlandske bussers cabotagekørsel i København. Chaufførerne og vognmændene sendte i 2017 mere end 2000 billeder af udenlandske busser på dansk jord. 895 busser blev tjekket. Dokumentationen viser, at 371 udenlandske busser kører systematisk cabotagekørsel. 65 af de udenlandske busser har opholdt sig længere i Danmark end de tilladte tre måneder og kører dermed ulovlig piratkørsel.

– Problemerne bliver bare værre og værre. Vi kan ikke konkurrere med østeuropæiske vognmænd, der underbetaler chaufførerne og ikke betaler moms i Danmark. Det dumper priserne og skaber unfair vilkår og social dumping, siger Michael Nielsen.

– Jeg vil opfordre vognmænd og chauffører til fortsat at sende billeder ind af udenlandske busser i København og alle andre byer, hvor man møder de østeuropæiske turistbusser. Det er vigtigt, at vi får slået fast over for politikerne, at der ikke er tale om et forbigående problem, men at vi risikerer en spredning af social dumping, hvis ikke der bliver sat en stopper for problemet, lyder det fra Michael Nielsen.

Du kan sende billeder af udenlandske busser i København ved at melde dig ind i facebookgruppen Stop Udenlandske Turistbussers Cabotage Kørsel i Dk.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


23. sep. 2019 - 15:39   26. sep. 2019 - 11:32

Social dumping

ml@arbejderen.dk
Cabotagekørsel - busser
  • Cabotagekørsel betyder, at en bus udfører erhvervsmæssig personkørsel inden for grænserne i et EU-land, hvor busfirmaet ikke har hjemsted. Hvis passagererne blot køres ind i eller ud af det pågældende land, er der ikke tale om cabotagekørsel.

  • Af EU-lovgivningen fremgår det, at en udenlandsk bus må udføre national personkørsel med bus "i en begrænset periode i en værtsmedlemsstat". Den danske Trafikstyrelse fortolker EU-reglerne sådan, at udenlandske busser højst må køre i Danmark i tre måneder, hvor de ikke på noget tidspunkt forlader dansk territorium.

Kilde: Fagbladet 3F

Giv chaufførerne en hånd

Hvis du opdager en udenlandsk bus, der er hyret til at køre turistkørsel i Danmark, så vil 3F Chaufførernes Fagforening i København og Dansk PersonTransport meget gerne have besked.

Du kan hjælpe til med at give dem et overblik ved at:

1) Tage et foto af den udenlandske bus

2) Registrere eventuelt firmanavn på bussen

3) Registrere bussens nummerplade samt dato, tidspunkt og sted

4) Registrere eventuelt incoming-bureau der har hyret bussen – navnet står typisk opført i forruden

5) Skriv alle oplysninger i facebookgruppen STOP Udenlandske Turistbussers Cabotagekørsel i Dk