På Folkemødet på Bornholm forsøger fredsbevægelsen på andendagen at følge med folks behov for at skrive under mod de nye kampfly, som et flertal i Folketinget er klar til at kaste op mod 90 milliarder kroner efter.
Fredsbevægelsen er synligt til stede med 30 aktivister. En gul menneske-slange med teksten "Nej tak til nye kampfly" snor sig igennem menneskemængden til tonerne af Fredsvagtens guitar.
Man kalder det deleøkonomi - men i virkeligheden handler det om, at hele vores arbejdsmarked bliver dereguleret.
Jan Villadsen, formand for 3F Transport
- Jeg kan høre hele jorden si' - Det' forbi... Det' forbi... Aldrig mere krig...,synger Bo Richard fra Fredsvagten på Christiansborg og de andre aktivister.
Rundt om stopper travle folkemøde-deltagere op. De lærer hurtigt omkvædet og synger spontant med. Aktivisterne deler små fredsflag ud og samler underskrifter mod kampflyene.
Brugt alle løbesedler
Meningsmålinger viser, at halvdelen af befolkningen er imod at købe kampfly for milliarder - og det afspejler sig på folkemødet. Allerede første dag er fredsbevægelsens løbesedler blevet revet væk, så nu prøver de at få trykt flere.
Carsten Andersen fra Århus mod Krig og Terror, der er en del af fredsnetværket Fredsministerium.dk, tager ordet og giver de forbipasserende et par gode grunde til at skrive under mod kampflyene.
- Kampfly binder os til krigspolitikken. Politikerne bruger jo de værktøjer, de har. Og når de lige har investeret op mod 90 milliarder kroner i nye kampfly, sender de kampfly til den næste konflikt. Ellers har de jo lavet en fejlinvestering, og det er der ingen, der vil tage ansvaret for, tordner Carsten Andersen ud til folkemængden.
Frem og tilbage med Uber
Uber bliver også sat til debat. Både hos 3F og hos Liberal Alliance.
Fagbevægelsen er ikke i tvivl om, hvad de mener om taxa-app'en:
- Vi vil gerne have en debat af, hvilket samfund det er, vi ønsker. Man kalder det deleøkonomi - men i virkeligheden handler det om, at hele vores arbejdsmarked, som vi kender det, bliver dereguleret, siger formanden for 3F Transportgruppen, Jan Villadsen.
Han uddyber:
- Og når der ikke bliver betalt skat eller moms, mister vores fælles statskasse penge, og så går vores velfærdsmaskine fra hinanden. Ifølge CVR-registret har Uber registreret tre chauffører. Men ifølge Uber selv har man cirka 2000 chauffører. Hvordan hænger det sammen?
Hos Liberal Alliance, som har en kæmpe-båd ved havnen i Allinge, har Joachim B. Olsen svaret:
- Det handler ikke om skattebetaling. Gevinsten for samfundet ligger et helt andet sted - nemlig at produktiviteten i samfundet bliver øget. Almindelige menneskers biler står stille 95 procent af tiden. Men i virkeligheden er bilen jo en potentiel indtægtskilde, forklarer Joachim B. Olsen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278