23 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Lærere presser Antorini

Forhandlinger om folkeskolereform

Lærere presser Antorini

Danmarks Lærerforening mødtes torsdag med undervisningsministeren for at forklare, hvordan den kommende reform af folkeskolen kan gennemføres med lærernes støtte.

Anders Bondo Christensen forklarer lærernes forslag til en bedre og mere sammenhængende skoledag på sidste uges ekstraordinære kongres i Danmarks Lærerforening. I torsdags fik Christine Antorini samme forklaring.
FOTO: Niels Sigaard
1 af 1

Lærerne vil godt være med til at øge undervisningstiden i folkeskolen, men kun hvis det ikke går ud over kvaliteten af undervisningen.

Mere undervisning på bekostning af kvaliteten i undervisningen giver ikke dygtigere elever.
Anders Bondo

Det slog formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, fast, da han torsdag mødtes med undervisningsminister Christine Antorini. Det var ministeren, der havde inviteret til mødet for at få uddybet lærernes konkrete forslag til hvordan der kan skabes en bedre folkeskole. 

- Vi forklarede ministeren, at vi er parate til at undervise 25 timer om ugen på betingelse af at der gøres op med den nuværende lektionsopdelte skoledag, siger Anders Bondo Christensen til Arbejderen.

Lærernes pointe er, at hvis der skabes en mere sammenhængende skoledag, hvor der er længere tid til undervisning og fordybelse i det enkelte fag, så kan forberedelsestiden effektiviseres. Det vil betyde, at det kan lade sig gøre at udvide den enkelte lærers undervisningstid, uden at det går ud over kvaliteten i forberedelsen. 

- Politikerne og kommunerne bliver ved med at snakke om, at bare eleverne får mere undervisning, så lærer de også mere. Men mere undervisning på bekostning af kvaliteten i undervisningen giver ikke dygtigere elever, siger Anders Bondo.

Han understregede også overfor ministeren, at det ikke hænger sammen med det danske forhandlingssystem at finansiere en stor reform af folkeskolen gennem de ansattes overenskomster. 

Lige inden mødet med Danmarks Lærerforening holdt ministeren det første forhandlingsmøde om folkeskolereformen. Med var alle Folketingets partier på nær Enhedslisten og Liberal Alliance, som ikke er med i folkeskoleforliget.

Her forklarede Christine Antorini, at økonomien i reformen baserer sig på, at der sker en ændring af lærernes arbejdstidsaftale i de overenskomstforhandlinger, der de kommende måneder skal være mellem Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening. 

Enhedslisten har nu kaldt Christine Antorini i samråd for at få en forklaring på, hvordan det hænger sammen med den danske aftalemodel, at regeringen på den måde blander sig i et overenskomstforløb.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


19. jan. 2013 - 14:45   20. mar. 2013 - 09:55

Folkeskolen

ur@arbejderen.dk
Lærernes udspil

Danmarks Lærerforening er kommet med et bud på, hvordan regeringens målsætninger for en bedre folkeskole bedst kan nås:

  • Skoledagen skal ikke deles op i lektioner, og hele tiden brydes op af frikvarterer og skift til noget nyt. Der skal skabes plads til fordybelse og sammenhængende faglige forløb, hvor praktiske aktiviteter indgår. Pauser lægges ind, når det passer bedst. Elevernes undervisningstid øges markant.
  • Lærerne underviser fem sammenhængende klokketimer per dag.
  • Kommuner, stat og lærerne bidrager alle til en massiv styrkelse af lærernes efteruddannelse.
  • Resurserne fra specialundervisningen følger med over i den almindelige undervisning, når specialelever skal inkluderes i almindelige klasser. Lærerne skal rustes bedre til at klare inklusionsopgaven.
  • Der skal knyttes socialrådgivere til alle skoler for at styrke samarbejdet mellem skole, forældre og kommune i forhold til udsatte elever. 
  • Skolerne skal selv kunne vælge, om de vil være egentlige heldagsskoler, men de skal under alle omstændigheder være åbne hele dagen.

Kilde: Sammen gør vi en god skole bedre