De aktive, der kæmper for at bevare Stejlepladsen og Lærkesletten som fredede områder i København, lader sig ikke slå ud af, at der tirsdag tegnede sig et flertal i Folketinget for at ophæve fredningen af de to grønne områder.
Hvorfor skal København selv stå for at betale så stor en regning - mens der kastes penge efter motorveje uden at afkræve lokal medfinansiering?
Øjvind Vilsholm, Enhedslisten
– Vi fortsætter kampen. Nu har Folketinget førstebehandlet boligministerens forslag om at ophæve fredningerne. Men intet er vedtaget endnu. Derfor bliver vi selvfølgelig ved med kæmpe for de fredede områder. Vi vil forsat forsøge at påvirke politikerne, siger Jan Mathisen til Arbejderen.
Han er aktiv i Fiskerhavnens Venner, der kæmper for at bevare Stejlepladsen som fredet område.
På søndag arrangerer de aktive en folkering omkring Folketinget mod at ophæve fredningerne. Og få timer før folketingsdebatten i tirsdags afleverede aktivister 17.500 underskrifter mod planerne om at bygge på de fredede områder.
Efter Folketingets debat stod det klart, at et flertal bestående af regeringen, Dansk Folkeparti, Radikale, Socialdemokratiet og SF er klar til at ophæve fredningen af Stejlepladsen og Lærkesletten, så kommunen kan sælge de to områder.
Der skal penge i kassen
Det er Københavns Kommune, der har bedt Folketinget ophæve fredningerne ved lov – udenom fredningssystemet – så der kan blive bygget på de fredede områder. De to områder skal sælges for at skaffe 1,9 milliarder kroner til metrobyggeriet.
Kun Enhedslisten og Alternativet er imod at ophæve fredningerne.
– Hvorfor skal København selv stå for at betale så stor en regning - mens der kastes penge efter motorveje uden at afkræve lokal medfinansiering? Det virker ikke rimeligt, sagde Enhedslistens ordfører, Øjvind Vilsholm, under folketingsdebatten.
Han vil nu stille en række spørgsmål til boligministeren for at afsøge, om lånet kan forlænges, så kommunen har længere tid til at betale metrogælden tilbage og dermed kan undgå at sælge de fredede områder.
Socialdemokratiet vil stemme for at ophæve fredningerne af de grønne områder.
– Hvis man vil have en metro, så kræver det penge. Dem har vi nu fundet. Det siger sig selv, at der er mange forskellige måder at finde de her penge på. Men hvis vi skal sikre et flertal, så må vi sælge nogle arealer. Vi er godt klar over, at man plejer at have en mere omstændig procedure i forhold til fredningssager, og at det her ikke er normal procedure, lød det fra Rasmus Prehn.
Kortslutter fredningsproces
Alternativet frygter, at beslutningen åbner op for, at det i fremtiden vil være nemmere – af økonomiske hensyn – at overtrumfe Fredningsnævnet og affrede områder.
– Vi bryder med en 100 år gammel proces, hvor det er Naturfredningsnævnet, der freder områder og ophæver fredninger i Danmark. Ifølge Danmarks Naturfredningsforening er det uden fortilfælde. Det er uhørt, at eksisterende fredninger ophæves ved lov for at imødekomme en kommunes nødlidende økonomi.
Men boligministeren mener ikke, at Fredningsnævne er i stand til at træffe beslutning om vigtige prioriteringer i samfundet.
– Folketinget kan ved lov affrede områder, hvis det ønsker det. Fredningsnævnet består af tre medlemmer, hvoraf to af medlemmerne er udpeget af miljøministeren og den sidste er udpeget af kommunen. Dette organ skulle angiveligt være mere demokratisk end Folketinget, sagde boligminister Ole Birk Olesen.
– Fredningsnævnet kan ikke vurdere på en demokratisk måde, om det er vigtigere at have en fredning af en tidligere lossepladsgrund, end det er at få en metro til Sydhavnen. Det kan Fredningsnævnet ikke vurdere. Fordi Fredningsnævnet på det spørgsmål ikke er eksperter. Derimod er vi i Folketinget valgte eksperter i forhold til, hvad der er vigtigt i det her samfund.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278