25 Apr 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

Våbenindustri bruger krigsskib til udstilling

På eksportfremstød i USA

Våbenindustri bruger krigsskib til udstilling

Dansk våbenindustri er i denne uge på eksportfremstød i USA. Her bruger de det danske krigsskib Peter Willemoes til at promovere sine produkter.

I september gik våbenindustrien ombord på krigsskibet Niels Juel for at promovere dansk radarteknologi til NATO's missilforsvar. Hele denne uge er det Peter Willemoes, som lægger dæk til våbenindustriens eksportfremstød i USA.
FOTO: Aage Christensen
1 af 1

I denne uge går danske og amerikanske våbenfirmaer ombord på det danske krigsskib Peter Willemoes. Krigsskibet ligger til kaj i Baltimore, USA, hvor det skal deltage i en stor NATO-flådeøvelse.

Men først skal det bruges som udstillingsvindue for den danske våbenindustri.

– Vi er glade for, at vi kan bruge skibet som udstillingsplatform og til at mødes med vores amerikanske kunder og samarbejdspartnere. Det er jo et danskproduceret skib med en masse dansk udstyr og teknologi. Det er et stort privilegie, at vi kan bruge skibet til at vise den danske forsvarsindustris produkter frem, siger Morten Andersen fra våbenindstriens lobbyorganisation, FAD, til Abejderen.

Det er et stort privilegie, at vi kan bruge skibet til at vise den danske forsvarsindustris produkter frem.
Morten Andersen, FAD

Det er Naval Team Denmark, der – i samarbejde med Den Danske Ambassade i Washington – står bag bag eksportfremstødet. Naval Team Denmark er en eksportklub bestående af danske våbenfirmaer som Terma, Weibel og SAAB Denmark.

Dansk våbenindustris brug af det skatteyderbetalte krigsskib er en del af den såkaldte Open for Business-strategi, der blev vedtaget i 2013. 

Strategien pålægger dansk militær og danske ambassader at arbejde for at fremme den danske våbenindustris omsætning. For at leve op til de krav har danske ambassader ansat såkaldte forsvarsattacheer, som skal hjælpe dansk våbenindustri i udlandet. Siden strategien blev vedtaget, har dansk militær mere end 30 gange udlånt udstyr og personel til våbenindustrien, så de kan markedsføre deres produkter.

– Vi er overordentligt glade for Open for Business-strategien. Det her besøg og samarbejdet med Forsvaret omkring Peter Willemoes er et glimrende eksempel på strategien. Målet er at skabe kontakt til kunder i USA og skabe eksport og omsætning til fordel for vores medlemsvirksomheder, fortæller tidligere admiral i den danske flåde og nuværende direktør hos Naval Team Denmark, Kurt Birger Jensen, til Arbejderen.

Både Weibel og Terma leverer allerede teknologi til den amerikanske våbenproducent Lockheed Martin.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


14. nov. 2016 - 11:24   14. nov. 2016 - 16:37

Våbenindustri

ml@arbejderen.dk
Open for Business

Dansk militærs deltagelse i internationale operationer giver ifølge Forsvarsministeriet ”goodwill” til Danmark i mange lande. Den skal udnyttes til at markedsføre våbenindustriens produkter.

I 2013 lancerede regeringen en "Open for Business-strategi", der skal hjælpe den danske våbenindustri til at øge omsætningen.

Open for Business-strategien har tre fokuspunkter:

  • De 11 danske forsvarsattachéer skal hjælpe de danske virksomheder. Attachéerne kan åbne døre via deres kontakter til myndigheder, interesseorganisationer og udenlandske virksomheder. Ifølge udspillet skal forsvarsattachéerne "levere bistand til danske virksomheder med det formål at fremme danske erhvervsinteresser og derved skabe grundlag for øget afsætning og vækst for danske virksomheder".
  • Dansk militær skal samarbejde med industrien.
  • Forsvarsministeren skal støtte promovering af danske virksomheder.