Da Danmarks første kulturminister, den radikale Julius Bomholt, skabte Statens Kunstfond i 1964, var den et barn af dannelseskulturen. Han søsatte den med de berømte ord om "at støtte, ikke styre" og hele konstruktionen baserede sig på tillid til kunstnerne og kunsten. Dermed var "armslængdeprincippet" skabt.
Ud over at uddele arbejdslegater til kunstnere, hvilket i sin tid udløste "rindalismen", skabt af og opkaldt efter den reaktionære lagerforvalter Peter Rindal i Kolding, bestod den nye kunstfond af fire faste udvalg. Det ene skulle som noget helt nyt beskæftige sig med kunst i det offentlige rum.
Derfor har nutidens kunstfond valgt at markere 50-års jubilæet med udgivelsen af bogen "Stedsans - 25 indgange til kunsten derude". Den giver gennem 25 værker et indblik i de kunstneriske arbejdsprincipper, der har været med til at forme kunsten i det offentlige rum fra stillestående skulpturer til interaktive istallationer.
Statens Kunstfond har i forbindelse med bogudgivelsen i samarbejde med en række kulturinstitutioner arrangeret seks busture ud til nogle af de cirka 1200 kunstværker, der findes rundt omkring i Danmark. De seks busture er arrangeret af KUNSTEN i Aalborg, Viborg Kunsthal, Vejen Kunstmuseum, Brandts i Odense, Gl. Holtegaard og ARKEN i Ishøj. Man kan læse mere om de enkelte busture på de enkelte kunstmuseers hjemmesider.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278