Den franske fotograf Robert Doisneau (1912-1994) var et ægte barn af mesterfotografen, landsmanden Henri Cartier-Bresson (1908-2004), som i 1930'erne formulerede fotografiets rolle og regler som kunstart. Det centrale i Cartier-Bressons filosofi var "det afgørende øjeblik" - dér hvor aftrækkerfingeren som en slags uafhængig hjerne fanger og fortæller hele historien i et enkelt billede.
Robert Doisneau var en mester i at skildre sine bysbørn i 40'ernes og 50'ernes Paris. Han interesserer sig både for livet på gaderne og i de små, listige cafeer. Med følsom kærlighed indfanger han byens mange historier, men går ikke af vejen for at iscenesætte, som i hans berømte knips af det kyssende par foran byens rådhus.
- Jeg fotograferer ikke livet, som det er, men livet, som jeg ville ønske det var, lyder hans enkle opskrift på den genre, der senere har udviklet sig til fotorealisme. Udstillingens to serier omfatter cirka 70 fotos fra Paris i sort/hvid samt 20 farvefotos fra det amerikanske millionærparadis Palm Spring i en skarp og ironisk skildring af Californiens overklasse anno 1960.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278