Der er trængsel i Københavns ældste bygning, Helligåndshuset på Strøget. Sædvanen tro er det gamle klosterhus fyldt med kunstelskere, der igen-igen mødes, når Kunstnersammenslutningen Maj93 udstiller årets høst. Gruppen har mistet en del medlemmer siden sidst, men produktionen er ikke blevet ringere af den grund.
I år er scenariet ekstra farverigt. Der snakkes, gestikuleres og fotograferes henne hos Jørgen Buch. som modtog Gelsted-Kirk-Scherfig prisen i 2011. Han er i år repræsenteret med en serie små renæssance-agtige portrætter i en serie, han kalder "progressive forfattere", men de tilstedeværende medarbejdere fra Venezuelas ambassade er mest optaget af et stort maleri. Det forestiller Venezuelas afdøde folkefører Hugo Chavez, der troner med oprørslederen Simon Bolivar i baggrunden og en blå fredsdue i sin favn.
Jo, Maj93 lever stadig op til tilnavnet "de røde kunstnere", også selv om en af årets fire gæster, grafiker Leo Scherfig, ikke selv opfatter sig som særligt politisk. Han er med som gæst for anden gang, og viser i år en serie linoleumstryk.
– Det er meget det tekniske, jeg går op i. Linoleumssnit er noget, der er sort eller hvidt, så jeg arbejder mest med at skabe gråtoner, siger han til Arbejderen. Han elsker udfordringen med det sorte linoleum, hvor man arbejder spejlvendt og det, man snitter, kommer ikke med.
– Man har ikke rigtig nogen idé, før det er trykt, og så bliver man selv overrasket, siger Leo Scherfig. Han har blandt andet taget Sigmund Freud under behandling og henter i øvrigt inspiration på et af Kulturstyrelsens tre-årige arbejdslegater.
Overraskende fornyende er maleren Søren Birk Pedersen, der deltager med 10 meget forskellige malerier. Også gæstende Lea Boruszeks grafiske eksperimenter lyser op i det højtloftede Helligåndshus med farveheliografier, ætsninger og collagetryk med det iagttagende, selvoplevede i centrum i en kosmisk, flydende streg.
Endnu en gæst, der imponerer, er Henrik Schütze fra Christianias Fakirhus, som med sine store skilderier fortæller historier med rødder i fortidens kalkmalerier. I den afdæmpede ende er Kirsten Antonie Sørensens klare sort/hvide tuschtegninger og litografier, Erik Jørgensens tempererede kompositioner, Lena Bidstrups fine litografiserie "12 stk. spist fisk" og Christine Scherfigs laid-back "Ægyptisk kat" og et vred af gæs. Rummet prydes også af Buller Hermansens brændefyrede stentøj og porcelæn.
Maj93 har ikke mistet pusten, på trods af de mange frafald.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278