I 30 år har tegneren Anders Worm leveret forsider til Chaufførnyt, et fagblad udgivet af en række 3F-afdelinger. Forsider med satire om chaufførers arbejdsforhold – uanset om de kører rutebiler eller flekstrafik, er cykelbude eller leverer varer til Coops lagre.
– Dét, jeg prøver at hive frem, er det korrumperede eller det magtfuldkomne.
Anders Worm
Uanset om Worm tegner til film eller fagblade, overvejer han nøje hver tegning vel vidende, at en tegner leger med både fordomme og fakta i sine karikaturer og satire.
– Folk har deres kendetegn, men hvis man generaliserer, at afrikanere altid har store røde læber, eller at buschauffører altid er tykke – så glemmer man, at der er et menneske bagved, siger Worm, der altid er i dialog med redaktørerne på Chaufførnyt om forsiden.
– Dét, jeg prøver at hive frem, er det korrumperede eller det magtfuldkomne, siger tegneren.
Anders Worm er vokset op i Roskilde, uddannet som tegnefilmsinstruktør i København og bor i dag i Stockholm. Herfra stiller han skarpt med pennen og lader både chauffører, statsministre og dronninger komme i spil på sit hvide papir.
Set fra Stockholm
Interviewet med Anders Worm foregår online. Han smiler og vinker via den firkantede skærm fra hjemmet i Stockholm. Familiefar, 47 år, brunt hår og overskæg med lidt grå lyn samt nysgerrige og muntre blå øjne.
Han drejer sin computer hen mod vinduet. Sneen ligger smukt i gaderne på Södermalm, byens gamle arbejderkvarter.
– Arbejderkvarter er det så ikke længere, siger Anders Worm tørt med hentydning til, at arbejdere ikke længere har råd til at bo i deres gamle renoverede kvarterer. Heller ikke i denne storby.
Men hvordan kan han sidde i Stockholm og ramme chaufførernes arbejdsforhold og en politisk stemning i Danmark?
Fingeren på pulsen hos chaufførerne
– Oplægget til forsiden "Corona-krisens helte" kom fra redaktørerne på Chaufførnyt, som har fingeren på pulsen blandt chaufførerne. Idéen lød: Den eneste tak, man får, er et klap til frontløberne i den første bølge af coronaen, fortæller tegneren.
Worms satire svider og spider både regering, statsminister og dronning i tegningen "Corona-krisens helte". Alt sammen set i lyset af, at der ikke er sket nogen forbedring med chaufførernes arbejdsmiljø, selv om de har aktioneret et helt år før corona med TRYK STOP-kampagnen om bedre arbejdsforhold, tid til passagererne og tid til pauser.
Frække tegninger
Tegnerens pen kommer også ind på andre arbejdspladser. Som da de ansatte på Coops ferskvarelager i Hasselager, Aarhus, protesterede.
– Dén tegning kan jeg godt huske! Jeg var lidt overrasket, da jeg fik oplægget. Det var nogle ubehagelige forhold på COOP, som jo har en tradition for at være et kooperativ, en samling af brugsforeninger, kommer det undrende fra Worm.
– Men arbejderne havde ikke tid til at gå på toilettet, og det ville blive noteret, hvor lang tid de brugte på toiletterne, siger Worm med en hovedrysten og glæder sig over sine muligheder som tegner.
– Jeg synes, det er sjovt at kunne lave lidt frække tegninger, hvor det kradser en smule og giver noget, der bobler lidt til hjernen. Og – at folk fanger det, siger Anders Worm, der har tegnet, siden han var lille dreng.
Worm tegner også for det svenske fagblad Mål och Medel, de svenske levnedsmiddelarbejderes fagblad. Han tegner live under forestillingerne på Teatret Samtidsterapi i Stockholm.
Worm har altid villet tegne
Anders Worm er født i 1973 og vokset op i Roskilde. Som teenager skrev han til satiretegneren Claus Deleuran og spurgte, om han ikke skulle have en praktikant.
– Jeg hørte ikke noget fra ham før et år senere. Da havde han fundet mit brev i en stor papirsbunke, griner Anders Worm.
Deleuran hjalp ham videre til Tegnedrengene på Vesterbrogade i København, hvor den unge Worm blev praktikant og siden lærling. Han kom under vingerne hos Per Tønnes Nielsen, tegnefilmsinstruktør og illustrator hos Tegnedrengene. Worm kalder ham Tønnes.
– Tønnes var også den første tegner på Chaufførnyt, og han blev min læremester i mangt og meget. Når han havde travlt, lavede han en grovskitse af forsiden og bad så mig om at rentegne og fylde ud, husker Worm.
Fra tusch til tegneskærm
– Jeg var jo ikke særlig gammel, stadig teenager og gik i skole, fortæller tegneren, der voksede op i et kollektiv i Roskilde i 1970'erne, hvor moren var murer og faren dataudvikler, noget nyt på det tidspunkt.
Det er jo ens arbejde som tegner, ens opgave her i livet, at tegne magtens mænd og kvinder og hudflette dem i satiren.
Anders Worm
De voksne i kollektivet advarede Anders og de andre børn om, at man fik firkantede øjne af at se på skærme. I stedet kom papir og tusher på bordet, mens de voksne tog en rødvinsdiskussion.
Advarslen mod skærmene har tilsyneladende ikke virket, for i dag bruger Worm hele tiden computerskærme for at tegne skitser færdige og lave tegnefilm, ligesom han også underviser andre tegnere online.
Overtog forsiden
Kun 19 år gammel gik Anders Worm fra praktikant til lærling hos Tegnedrengene. Næsten samtidig overtog han Chaufførnyts forside efter Tønnes, som fortsat gav ham råd og vejledning.
– Den lille opgave reddede mig nogle gange økonomisk, når jeg ikke havde længerevarende jobs, fortæller Anders Worm om sin branche, hvor antal opgaver svinger fra den ene yderlighed til den anden. Selv om han har eget firma, kalder han sig for "ufrivilligt selvstændig".
Hvis man generaliserer, at afrikanere altid har store røde læber, eller at bus-chauffører altid er tykke – så glemmer man, at der er et menneske bagved.
Anders Worm
– Jeg har jo ikke et firma for at kunne vokse eller kunne ansætte nogen. Jeg har det kun for at kunne tegne og skrive en regning. Jeg kan heller ikke få a-kasse, siger han med et alvorligt blik og fortæller om en længere sygdomsperiode med tarmslyng. Det tog tid at få økonomien på fode igen.
På Worm Productions kan man se mange andre tegnefilm og tegneserier, som Worm har været medtegner eller instruktør på. I de første år af karrieren tegnede han på film som Jungledyret Hugo, Verdenshistorien 1 og 2 sammen med dygtige folk i branchen som Flemming Quist Møller, Jørgen Lerdam og Anders Sørensen og Per Tønnes Nielsen.
Et godt grin uden fordomme
Når Worm har andet på hjerte, der ikke passer til Chaufførnyt eller andre medier, lægger han det ud på Wormogram, hans instagramkonto.
Her ligger et mylder af tegninger, blandt andet af Ugandas præsident Museveni, der slukker for internettet midt under stemmeoptællingen ved det sidste præsidentvalg, bange for at tabe til sin unge konkurrent.
Worm har fokus på handlingen og ikke hudfarven eller fordommene.
– Som tegner skal man finde en balance, hvor det kilder lidt, hvor folk bliver udfordret en smule. Verden er jo ikke helt sort/hvid, og hvis man kan få lavet tegningen sådan, at man kan grine lidt af det så …
Worm fuldender ikke sætningen, men samler sine overvejelser:
– Det er jo ens arbejde som tegner, ens opgave her i livet at tegne magtens mænd og kvinder og hudflette dem i satiren, smiler han og kigger direkte ind i skærmen fra Stockholm. Bag ham ses vintersolen forsvinde i disen over Södermalm, det gamle arbejderkvarter, som sikkert rummer mange hudflettende historier om magtens mænd og kvinder.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278