Det britiske lægetidsskrift The Lancet kritiserer i fem studier Den Internatiale Olympiske Komité for at sætte sponsorkroner over sundhed.
OL LONDON 2012
Hurtigere – Højere – Stærkere lyder det olympiske motto. Og Federe, kunne man tilføje.
Det mener det ansete britiske lægetidsskrift The Lancet, der ugen før OL har udgivet fem studier om virkningerne af mangel på fysisk aktivitet.
Det sker som et vink med en vognstang til tre af London-legenes hovedsponsorer, McDonald’s, Coca–Cola og Cadbury. De bremser ifølge tidsskriftet, der regnes for verdens førende på sit område, et af London OL’s vigtigste mål: at opmuntre til fysisk aktivitet, fremme et sundt liv og inspirere unge til at dyrke motion.
Især løftet om at bekæmpe overvægt og fedme blandt Storbrittaniens børn og unge var en af årsagerne til, at London vandt retten til at være vært for 2012-legene. Ifølge de britiske myndigheder er mere end hver tiende ramt af sygelig overvægt.
Med offentliggørelsen af de fem studier støtter The Lancet britisk kritik af OL’s »ejer«, den nationale olympiske komité IOC. Den beskyldes for at sætte sponsorkroner over især børns sundhed.
For nylig udtalte Storbritanniens Akademi for KongeligeMedicinske Institutioner, at McDonald’s og Coca–Colas tilstedeværelse ved OL sender et forkert signal til børn og unge.
Tilsvarende har det folkevalgte London Assembly, der rådgiver byens borgmester, bedt IOC om at udelukke fastfood- og læskedrikkæder, der er skyld i fedme og overvægt hos børn og unge.
Jubel I chokoladeriet
Et af Storbritanniens førende slikfirmaer, Cadbury, der ejes af den amerikanske fødevaregigant Kraft, tilbyder sammen med fastfood-kæden McDonalds den »perfekte snack« under legene.
Hver portion af denne overdådige iscreme/chokolade–anretning indeholder 395 kalorier, hvoraf en stor del er rent sukker. Det svarer til en femtedel af, hvad en veltrænet voksen skal have om dagen. Ifølge The Lancets studier er det direkte skadeligt for et overvægtigt barn.
Til legene har Cadbury, der er førende på det britiske markedet med en række »bars« (i stil med Mars og Snickers) og andre mel– og mælkeprodukter, opført slikhuse overalt i Storbritannien.
Under overskriften »Smag glæden ved London–OL« tilbyder firmaets OL–hjemmeside en kalorierig oplevelse:
»Tag en tur gennem vor Joyville– (Lykkeby, red.) smagszone, til the Chokolatrium (Chokoladeriet, red.) og endelig til vor helt egen Great Game Hall (Store spillehal, red.), hvor du vil modtage din egen Cadbury Dairy Milk Chokolate Medal, mens du bestiger sejrspodiet til hyldesten fra de jublende masser«.
Intet at komme efter
Den Internationale Olympiske Komités præsident, franskmanden Jacques Rogge, afviser ifølge The Lancet indigneret enhver kritik af McDonald’s og Coca–Colas sponsorater.
– Vi er stolte af at arbejde med dem begge, siger han, og tilføjer, sponsoraftalerne er i hus indtil 2020 med de to selskaber. Det samme gælder for Cadbury.
Coca–Cola har været OL-sponsor siden legene i St. Louis i 1928. McDonald blev officiel hovedsponsor i 1976, mens Cadbury er relativt nyt medlem af OL’s super–sponsor familie.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278