Museet for Fotokunst i Brandts, Odense præsenterer otte danske fotografer, der for længst har lagt det rutinemæssige bag sig
'This Way 10' hedder arrangementet, og det er den anden særudstilling på Museet for Fotokunst, som hvert andet år tager pulsen på den danske fotokunstscene med værker af gamle og unge, kendte og ukendte fotografer. Fælles for dem er, at de hæmningsløst udforsker det fotografiske mediums visuelle muligheder.
This Way 10. Museet for Fotokunst, Brandts i Odense, til 28. februar.
Fartens skønhed i Fuglsang
Det skulle gå stærkt, dengang i 1910`erne, da modernismen for alvor slog igennem i europæisk malerkunst. Det Futuristiske Manifest indvarslede fartens skønhed, og en af de danske malere, der tog denne nye udfordring op, var Jais Nielsen (1885-1961).
Nu har Fuglsang Museum i Toreby på Lolland samlet 120 af den gamle modernists malerier og keramiske værker. Udstillingen forsøger at komme hele vejen rundt om Jais Nielsen fra hans tidlige elevtid til alderdommens mytisk/religiøse motiver og hans keramiske kolossalarbejder for Den Kongelige Porcelænsfabrik.
Jais Nielsen: Maleri - Keramik. Fuglsang Kunstmuseum, Toreby. Til 11. april.
Vinterrytmer på Frederiksberg
Midt i en tid med is på søerne og sne på tagene sætter Frederiksberg kommune gang i jazzgenerne med koncertrækken 'Vinterjazz' i Byggeriets Hus. Løjerne starter på mandag med August Rosenbaums Trio, og så går det slag i slag.
I alt byder Vinterjazz på tre koncerter med elever fra Rytmekonservatoriet, to koncerter med etablerede musikere, der stadig er i udvikling, og to koncerter for børn og andre barnlige sjæle. Et godt bud på en hitter er koncerten med Mona Larsen/Thomas Clausen/Hans Ulrik på torsdag. Det bliver ikke meget bedre.
Vinterjazz. Byggeriets Hus på Frederiksberg. 25.-31. januar.
Mennesket i gulvhøjde
Louisiana slutter sin store gruppeudstilling om international samtidskunst, The World is Yours, med den schweiziske billedkunstner Pipilotti Rists sensuelle og sanselige video-installation 'Homo sapiens sapiens'.
Værket beskues liggende på ryggen i gulvhøjde med øjnene rettet mod et himmelhvælv, hvor to nøgne Eva-skikkelser flyder uskyldsrent og lystfyldt omkring.
Pipilotti Rist (f. 1962) har i mange år tilhørt europæisk nutidskunsts absolutte top med sine provokerende værker, der især kredser omkring forholdet mellem kønnene og det feminine.
Pipilotta Rist: Homo sapiens sapiens. Louisiana, Humlebæk, til 25. april.
Kunsten flytter ind
Direktøren for Kunsten i Aalborg, Gitte Ørskou, har fået flyttekuller. Efter en tur i museets magasin har hun rystet posten godt og grundigt.
Resultatet kan ses fra på fredag i udstillingen 'Hjem til kunsten', som er en radikal nyophængning af museets billeder. Den store centralsal er blevet indrettet som et privat hjem med blandt andet et teenage- og et børneværelse. Nok så vigtigt har man gravet museets righoldige samling af den i dag noget glemte FLUXUS-kunst fra 1960`erne.
Hjem til kunsten, Kunsten Aalborg, fra 29. januar.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278