24 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

73.000 færre aviser dagligt

73.000 færre aviser dagligt

Fredag, 22. januar, 2010, 00:00:00

Landets aviser solgt 26,5 millioner færre aviser i 2009 i forhold til 2008. Det skriver Mediawatch, der har set nærmere på tal fra Dansk Oplagskontrol

Det gennemsnitlige fald i forhold til året før er på mere end seks procent.
Faldet i avissalget svarer til et minus på knap 73.000 aviser om hverdagene. Værst er det gået udover B.T. og Ekstra Bladet, der begge har solgt 2,7 millioner færre aviser i 2009 i forhold til 2008. Jyllands-Posten er gået 2,5 millioner aviser tilbage, Berlingske Tidende 1,8 millioner, mens Politiken klarer sig bedst med knap en million færre solgte aviser.
Kun to aviser har haft fremgang, nemlig Information og Kristeligt Dagblad, der er gået henholdsvis 62.000 og 139.000 aviser frem i forhold til 2008.


TV2 tabte penge i 2009
Tabet for TV2 opgøres nu til 15-20 millioner kroner før skat i 2009, skriver dagbladet Børsen.
Bag dette underskud ligger et tab på 350 millioner kroner på hovedkanalen og et overskud på 330 millioner kroner på nichekanalerne.
'Vi er glade for fremgangen for nichekanalerne, men den stigende skævvridning mellem overskuddet på disse og underskuddet på hovedkanalen er uholdbar', skriver bestyrelsesformand Lars Liebst i en pressemeddelelse.
Bag underskuddet er et fald i reklamesalget på 21 procent til 1,2 milliarder kroner, mens abonnementomsætningen steg med 33 procent til 615 millioner kroner takket være nichekanalerne.


Bestsellerlisten var til salg
Den bestsellerliste over de mest populære billigbøger, som rejsende er blevet præsenteret for i boghandler i Københavns Lufthavn, var slet ikke en bestsellerliste.
Det var derimod en liste, som forlagene kunne købe sig plads på, skriver Politiken. Et forlag fik angiveligt mangedoblet salget af en bog, da den kom højt op på listen.
Specialkonsulent Carsten Strøjer fra Forbrugerombudsmanden mener at det lyder som simpel vildledning af forbrugerne, hvilket kan straffes med bøde.
De fem boghandler i Københavns Lufthavn er ejet af selskabet Select Service Partner, SSP, og den britiske boghandlerkæde W.H. Smith i fællesskab. De har forsøgt at overføre markedsføringskoncepter fra England til danske forhold.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


22. jan. 2010 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:11

Kultur