25 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

En parodi på en koncert

En parodi på en koncert

Torsdag, 07. januar, 2010, 00:00:00

Den rumænske filminstruktør Radu Mihaileanus syvende spillefilm ¤¤Koncerten¤¤ er hverken dramatisk eller interessant

af Mikael Strandbech
Den russiske dirigent Andrei Filipov (Aleksei Guskov) har en vision.
Han søger den perfekte harmoni. Den som kan opstå, når alle deltagerne i en gruppe - i dette tilfælde medlemmerne i Bolsjojs Symfoniorkester - yder sit ypperste sammen.
For at nå dette, har han brug for jødiske musikere og andre, der blev betragtet som folkefjender af det russiske kommunistparti, og da Andrei Filipov nægter at smide dem ud, degraderes han til vicevært på sin gamle arbejdsplads.
Det er forhistorien til den rumænske filminstruktør Radu Mihaileanus syvende spillefilm 'Koncerten', hvilket umiddelbart kunne tyde på, at vi har med en dramatisk og måske også interessant film at gøre. Det er desværre ikke tilfældet.
Imens Andrei Filipov er ved at gøre rent på teaterchefens kontor tikker en fax fra Chatelet Teatret ind, som inviterer det verdenskendte Bolsjoj-orkester til Paris.
Andrei stjæler faxen og beslutter at samle sit gamle orkester og tage af sted for at gennemføre den koncert, som de aldrig fik afsluttet. Med hjælp fra sin godmodige og trinde partner starter Andrei nu en rundtur til de tidligere orkestermedlemmer. Denne rundtur bruger filmen rigtigt meget tid på at vise, uden vi bliver meget klogere på miljø eller personer.
Persongalleriet er ekstremt karikeret. KGB-manden er stor, skaldet og højtråbende. Sigøjneren kan selvfølgelig skaffe både visa, billetter, instrumenter og jakkesæt, samtidigt som han spiller fantastisk på violin. Jøden tænker mest på at tjene penge under sin kalot. De nyrige russere er bare vulgære og smagløse.
Og da det gen-sammenbragte orkester lander i Paris, har de selvfølgelig drukket sig fra sans og samling. Den eneste, der fremstår bare en smule nuanceret, er skuespilleren Aleksei Guskov som Andrei Filipov. Men selv han er pålagt, at grimassere morskab, der får en til at tænke på kække danske folkekomedier fra 1950`erne.
Til sidst prøver 'Koncerten' - forgæves - at nå lidt dybde, med historien om den unge franske forældreløse, men verdenskendte violinist Anne-Marie Jacquet (Melaine Laurent), som det var vigtigt for Andrei Filipov at få med til koncerten i Paris. Til tonerne fra sin violin af Tjajkovskijs violinkoncert finder Anne-Marie tårevædet ud af noget om sig selv.

Koncerten. Instruktion: Radu Mihaileanu. Havde premiere 25. december.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


07. jan. 2010 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:11

Kultur