03 Mar 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Nora tager kampen op

Nora tager kampen op

Onsdag, 14. oktober, 2009, 00:00:00

I 2009 handler det ikke om, hvorvidt Nora tør bryde ud af ægteskabet, men om hun skal have en abort. Det er en barsk historie om en moderne Nora, der drives til en desperat handling

af Bjarne Nielsen
Teaterforestillingen 'Koldt produkt' er en nutidig version af Henrik Ibsens 'Et dukkehjem'. I 2009 handler det ikke om, hvorvidt Nora tør bryde ud af ægteskabet, men om hun skal have en abort.
Det er en barsk historie om en moderne Nora, der ikke går hjemmefra, men i stedet drives til en desperat handling inden for hjemmets fire vægge. Således som man tit læser om det i aviserne.
Ægteparret Nora og Thorvald tilhører en generation af privilegerede unge. Han er tidligere snowboardstjerne, nu redaktør på et skatermagasin. Nora er selvstændig jurist, fars pige og en del af jetsettet, hvor kokainen og champagnen flyder.
Nora har beskyttet Thorvald mod repressalier fra smågangstere på grund af en stor spillegæld. Hun har som `afbetaling` været på en hemmelig ferie til Syden med Thorvalds gamle ven, Quale, og er blevet gravid.
Thorvald tror, han er far til barnet og glæder sig, da hans maskulinitet så er bekræftet, selv om kokainen har ødelagt hans potens. Den virkelige far, Quale truer med at afsløre alt, og Nora bliver voldsomt i tvivl om, hvorvidt hun er klar til at være mor. Eller om hun skal vælge aborten. Sammen med den maniodepressive Dr. Rank fostrer hun en grusom plan og sms-beskederne udveksles på højtryk.
Titlen 'Koldt produkt' hentyder til, at personerne ikke magter andet end sig selv, og til barnet, som Nora hver kan føle eller forholde sig til. 'Et produkt har først værdi når det er koldt'. Ingen gør noget for andre end sig selv, hvorfor moralen og anstændigheden må tilsidesættes for at Nora kan forblive 'fri'.
Scenografien er sort og absolut ikke egnet til børn, ligesom deres tilværelse ikke er det.
Man kan ikke vide, hvad Ibsen ville mene om Noras udvikling, men undertegnede hylder tanken om, at hun ikke lusker væk, men tager kampen - om end dens metode kan diskuteres. Stykket er hårdt ved det samfund, der skaber disse mennesketyper. En frisk opdatering med gode skuespilpræstationer.

Et koldt produkt. Iscenesættelse: Lydia Bunk. Scenografi: Nikolaus Porz. Sukkerkogeriet, Odense Teater.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


14. okt. 2009 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:11

Kultur