16 Mar 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Hunger - For meget og for lidt

Hunger - For meget og for lidt

Fredag, 22. maj, 2009, 00:00:00

Som kunstfilm er ¤¤Hunger¤¤ et stilistisk mesterværk. Som formidler af en politisk historie om kampen for frihed mod en fremmed magt slår den budbringeren ihjel

af Gert Poder
I marts 1981 indledte den 27-årige IRA-fange Bobby Sands en sultestrejke. Den skulle tvinge den britiske regering til at anerkende de fængslede medlemmer af modstandsbevægelsen som politiske fanger.
En hel verden fulgte hans dødskamp, der varede 66 dage. Yderligere ni IRA-medlemmer sultede sig ihjel, inden den britiske regering delvist bøjede sig.
'Hunger' skildrer først de fængsledes forhold i den berygtede H-blok i det nordirske Maze-fængsel, dernæst Bobby Sands gradvise nedbrydning og død.
Men filmen skildrer også fangevogternes liv i evig angst for at blive likvideret af IRA.
Forud for sultestrejken havde de fængslede IRA-medlemmer i fire år gennemført en 'tæppe- og ingen vask-strejke', hvor de nægtede at bære fangedragter og i stedet gik med tæpper, men også nægtede enhver form for hygiejne. Det betød at fangerne med jævne mellemrum blev tvangsvasket med stive børster og efterfølgende klippet. I den periode blev 18 fangevogtere likvideret.

Intet er for ulækkert
Den engelske instruktør og manuskriptforfatter Steve McQueen er født i 1969, og det gennemsyrer hans filmsprog. Han er barn af tv-alderen og tv-kameraets skånselsløse blotlægning af menneskelig lidelse og fornedrelse. Intet billede af vold, bræk, lort, pis, sår og indvolde er for ulækkert. Ikke ét lysglimt trænger igennem fortællingens panser.
Denne totale anti-æstetik serveres af et til tider grotesk og absurd kuldslået kamera. Hver scene kædes sammen af ekstremt minimalistiske klip, hvor hver scene varer en evighed.
Et eksempel: Hver dag hælder IRA-fangerne deres pis ud under celledøren på et aftalt signal. Filmen viser nøjagtigt, hvor længe det tager en sanitetsarbejder at gøre ganggulvet rent!
Resultatet er klaustrofobisk. Mængden af anti-æstetiske budskaber hober sig op og fremkalder en uimodståelig trang til at brække sig i lårtykke stråler. Præcis som de gør i filmen...

Slår budbringeren ihjel
Replikker er en by i Rusland for denne minimalisme. Med en enkelt undtagelse: Filmens centrale scene mellem IRA-fangen Bobby Sands og fængselspræsten fader Dominic Moran.
Her slippes alle dæmoner løs i en konfrontation mellem to former for tro, som kun har det tilfælles, at de forlanger total underkastelse. Forskellen er blot, at Bobby Sands hader sin fjende mere, end præsten elsker sin næste.
'Hunger' har høstet stort set alle de priser og anerkendelser, der findes. I Cannes vandt Steve McQueen filmfotografernes ypperste pris, Det Gyldne Kamera. European Film Award kårede filmen til Årets Overraskelse. Talrige andre udmærkelser er fulgt.
Som kunstfilm er den et stilistisk mesterværk med sit konsekvente valg af visuel minimalisme og hysterisk brutal anti-æstetik. Som formidler af en politisk historie om kampen for frihed mod en fremmed magt slår den budbringeren ihjel.

'Hunger' i Gloria. Instruktør: Steve McQueen. I hovedrollerne: Michael Fassbender og Liam Cunningham. Længde: 96 minutter. Vises i Gloria.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


22. maj. 2009 - 00:00   30. aug. 2012 - 22:11

Kultur