Fra sine første freudianske malerier i 1913 til sin sene romantiske fase malede Max Ernst et portræt af det 20. århundrede. Nu kan den store tyske eksperimentator opleves på Louisiana
af Gert Poder
De har vist Magritte og de har vist Dali - to store surrealister - på Louisiana. Nu er turen kommet til den første retrospektive udstilling af Max Ernsts kunst i Danmark.
Det har taget fire år at få de 180 værker af den tyskfødte kunstner til Danmark. Så det var en stolt museumsdirektør, der åbnede den nye klassikerudstilling 'Drøm og Revolution' sidste uge i Humlebæk.
- Vi viser Ernst, fordi han har et så sammensat og mangefaceteret værk, at hvis man vil vide noget om kunst i det 20. århundrede og for så vidt også i morgen, så kan man bruge Max Ernst som døråbner, sagde direktør Poul Erik Tøjner ved udstillingens åbning for pressen.
- Det er svært at forestille sig, at én mand ikke bare kunne lave så meget, men også så meget forskelligt, fortsatte han.
Udstillingen 'Drøm og revolution' er blevet til i et samarbejde med verdens førende Ernst-ekspert, den tyske kunsthistoriker og journalist Werner Spies, som også var en nær ven af kunstneren frem til dennes død i 1976.
Sammen med to andre tyske kuratorer, Iris Müller-Westermann fra Moderna Museet i Stockholm og Louisianas egen Kirsten Degel, har han skabt et indblik i en anden verden. Et mareridtagtigt århundrede, som det tog sig ud for en af det 20. århundredes mest karismatiske og eksperimenterende billedkunstnere.
- Hvert eneste billede er en verden for sig, sagde Poul Erik Tøjner og kaldte udstillingens materiale 'et lysbilledshow af en hel skoleudflugt gennem det 20. århundrede'.
For at yde billederne retfærdighed har Louisiana allieret sig med den tyske arkitekt og scenograf Detlef Weitz. Han har skabt en labyrint bygget på fire hovedrum, som fører beskueren gennem Max Ernsts fire livsperioder.
De fire epoker er både tæt forbundet med kunstnerens omflakkende liv og hans talrige eksperimenter med gamle og nye teknikker. Som en troløs elsker dyrkede han sin seneste flamme med ildhu for så at slukke dem til fordel for et nyt beruset bål.
Fra ungdomsårene med dadaismen i Tyskland, videre til Frankrig og surrealismen, i ufrivilligt amerikansk exil hvor malerpenslen først erstattes af en glasplade og senere kaster sig over hopi-indianske kultmasker, for at slutte med det kosmologiske og rummets fjerne endeløshed.
'Drøm og Revolution' er et fantastisk orkestreret møde med et menneske, der nægtede at overgive sig til konventionerne. Det er en udstilling, der hviler fuldstændig i sig selv og hele tiden på Max Ernsts betingelser.
Louisiana tilbyder et kig ind i en verden, der spænder mellem drøm og revolution, mellem den indre, ubevidste verden og den krasse, ydre virkelighed, mellem aggressivitet og ophøjelse.
Drøm og revolution. Max Ernst på Louisiana. Udstillingen kan ses frem til 1. juni.
læs også: Manden der malede sit århundrede
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278